Et kommunikationstip til ledere – del 2: Hvordan du træder et skridt tilbage

Af George Aveling, TACK TMI Malaysia

I min seneste artikel delte jeg et kommunikationstip med jer, som jeg kaldte ”træd et skridt tilbage”. Denne teknik lærer dig, hvordan du skaber et rum for gensidig forståelse mellem dig selv og dem, du kommunikerer med. At træde et skridt tilbage har haft en positiv effekt på mit liv som leder, team-medlem, familiemenneske og ven. Jeg fik efter artiklen en masse respons fra læsere, der syntes, at det var en god ide at træde et skridt tilbage, men som syntes, det var udfordrende rent faktisk at gøre det i praksis. Derfor vil jeg i denne artikel fokusere på, HVORDAN man træder et skridt tilbage.

Flyt dit fokus fra dig selv til din samtalepartner
Før i tiden var min tilgang til kommunikation, at den var en slags ”kamp på ideer”. Det var din ide mod min ide. Her gik det for mig ud på at formidle mit synspunkt på en overbevisende måde. Ofte var jeg slet ikke interesseret i at forstå, hvad den anden person forsøgte at fortælle mig. Jeg havde for vane at afbryde, når folk talte. Selvfølgelig med undtagelse af, når personen var enig med mig. På mit arbejde havde dette den negative effekt på mine kolleger og medarbejdere, at de ville sige til sig selv, at det ikke kunne betale sig at forsøge at overbevise mig, da jeg jo alligevel ville gøre tingene på min måde. Jeg troede, jeg havde fået folk til at dele mit synspunkt, men jeg havde i virkeligheden bare fået dem til at give op.

En ny tilgang til din kommunikation: forsøg at forstå
Min nye tilgang til kommunikation er at prøve at forstå min modparts synspunkt. Inden jeg begynder at gøre rede for mit eget synspunkt, vil jeg forstå dit. Måske har du nogle ideer, jeg kan bygge videre på. Måske kan vi finde noget, vi er enige om, der kan danne grundlag for vores kommunikation. Det er her, vi skaber et rum for gensidig forståelse. Ideen med først at forsøge at forstå sin modpart er i øvrigt også glimrende beskrevet i bogen 7 Gode Vaner. En let måde at vise personen, du kommunikerer med, at du forsøger at forstå ham eller hende, er at bruge simple udtryk som eksempelvis ”Hvad jeg hører dig sige, er…”. Folk føler sig bekræftet, når de føler, at man lytter til dem.

Gode spørgsmål i stedet for modargumenter
Når du fokuser på at forstå, hvad den anden person forsøger at sige, vil du begrænse din naturlige tendens til at afbryde, når han eller hun taler. Du vil i stedet stille spørgsmål. Du vil begynde at stille spørgsmål i stedet for at komme med modargumenter, hvis du fokuserer på at forstå den anden person. Du vil også opleve, at folk vil være mere villige til at lytte til dig, når du taler, hvis du først lytter til dem.

Brug sekssekunders-reglen
Så hvordan skifter du fra et “mig”- til et “dig”-fokus? En simpel teknik, du kan bruge, er sekssekunders-reglen. Den går ganske enkelt ud på, at du venter med at svare, indtil der er gået seks sekunder efter, den anden person er stoppet med at tale. For mange er dette svært i begyndelsen, da de fleste føler, at de er nødt til at sige noget sekundet efter, modparten har afsluttet sin sætning. Dette kan du med fordel ændre på. Det skaber et bedre grundlag for en positiv snak, hvis du venter lidt, inden du svarer. Ved at bruge sekssekunders-reglen sikrer du, at din modpart er færdig med at tale, inden du selv begynder. Din modpart vil føle sig respekteret, og de seks sekunder vil derudover give dig tid til at tænke over, hvad den anden persons forsøgte at sige, til at tænke over, hvilke spørgsmål, du kan stille for at forstå vedkommendes synspunkt bedre samt til at tænke over, hvordan du skal svare. Og, da I ikke længere taler i munden på hinanden, vil du opdage, at reglen også vil hjælpe dig til at få flere rolige og ikke overophedede samtaler.

Hvis du er en af den slags mennesker, der finder det udfordrende virkeligt at lytte, så prøv at bruge disse enkle tricks. Du vil blive behageligt overrasket over den effekt, det vil have på dine forhold, dine overbevisningsevner samt dine evner som leder.


Har du endnu ikke læst del 1 af denne artikel? Klik her for at læse 'et kommunikationstip til ledere - del 1: Træd et skridt tilbage.

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved