Sådan fanger du dine tilhørere med Business Storytelling

Det er centralt at sikre, at dit budskab bliver husket. En god mulighed for at hjælpe dine modtagere til at huske dig og din beretning er gennem levende fortællinger, der vækker følelser og skaber billeder. Det oplagte værktøj til dette er Business Storytelling, som du kan benytte det i din hverdag, uanset om du arbejder aktivt med ledelse, salg eller et helt andet område. Business Storytelling kan hjælpe dig til at opnå mange ting, og bruger du det aktivt, vil du opleve muligheder for at skabe stor værdi.

Du får her 7 gode råd til, hvordan du kan bruge storytelling til at fange dine tilhørere:


1. Sørg for at fange opmærksomheden blandt dit publikum indenfor de første 30 sekunder. Det vil sikre, at publikummet er til stede mentalt, og har de bedste forudsætninger for at fange dit budskab.

2. Husk at benytte overraskelsesmomenter i din præsentation, gerne ved at inddrage en konflikt. En konflikt vil resultere i øget nysgerrighed, og øget nysgerrighed er lig med øget interesse!

3. Vær fysisk i din præsentation! Sørg for at vise og demonstrere ved at bruge kroppen, i stedet for blot at forklare med dine ord.

4. Væk dine tilhøreres følelser. Dette gøres nemmest gennem skabelsen af mentale billeder, og disse kan fremkaldes ved beskrive de fem sanser. Spørg dig selv om følgende:

  • Hvad så du, eller hvad ønsker du dine tilhørere skal forestille sig at se?
  • Hvad hører du enten nu eller i den situation, du ønsker dine tilhørere at leve sig ind i?
  • Hvad føler du? Enten i overført eller reel sans – det er vigtigt at få dine tilhørere til enten at føle dette selv, eller forestille sig dine følelser.
  • Er der lugte der er vigtige? Enten i din specifikke situation eller i relation til din historie eller præsentation.
  • Hvilke smage vil du fremkalde en forbindelse til?


5. Sørg for at være så specifik som muligt, på den måde styrker du din troværdighed markant!

6. Brug dialog aktivt, i stedet for blot at berette. Dialog og samtale er ofte en kortere måde at nå samme resultat, og det vil ofte have en større indflydelse på dine tilhørere. Her får du også mulighed for at udnytte din stemmeføring og mulighederne i det givne rum du er i, til virkelig at sikre en god historiefortælling.

7. Sørg for at dine tilhørere efterlades med et kort budskab, som nemt kan gengives af dit publikum. Kort sagt skal dine tilhørere gå fra din præsentation med en god fornemmelse, så de husker positivt tilbage på din fortælling!

God fornøjelse med fortællingerne!


Se også: 5 gode råd til præsentationsteknik

Relaterede sider: Business Storytelling, Præsentationsteknik og Dramatisk kommunikation

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved