3. Fejrer sine sælgeres succeser
Han/hun glæder sig desuden, når sælgerne lykkes med noget, og fejrer deres succeser ved enhver lejlighed. Ikke som de middelmådige salgschefer der kun går op i deres eget salg og kun fejrer deres egne store ordrer fra prominente kunder. Det bidrager ikke positivt til sælgernes motivation, og desuden risikerer man at fremme en kultur, hvor kun de største ordrer anses for værdifulde, og mindre ordrer derfor risikerer at blive tabt på gulvet.
4. Er proaktiv og har øje for udvikling
Den succesrige salgschef prioriterer og tager ansvar for udviklingen af både sine sælgere, sin afdeling og sin strategi, så processerne og kompetencerne – og herigennem servicen og salgsarbejdet – i afdelingen styrkes kontinuerligt. Samtidig søger denne salgschef altid at være proaktiv – særligt når det gælder udviklingen af sin afdeling – og han/hun sørger for at tage hånd om eventuelle konflikter, inden de når at udvikle sig, så de ikke kommer til at stå i vejen for teamets succes. Det står i skarp kontrast til de middelmådige salgschefer, som har tendens til at nedprioritere udviklingen af medarbejdere og enten delegere, udskyde eller ignorere opståede problemer, fordi de er konfliktsky og ikke kan lide at blive konfronteret med de pågældende problemstillinger.
5. Har en analytisk tilgang til salget og dyrker fællesskabet
I modsætning til den middelmådige salgschef vil den succesrige også analysere sine resultater – både de gode og de dårlige – for herved at nå en konklusion om, hvilke ting man henholdsvis bør fortsætte med og ændre på for at gøre sit team og sine fremtidige resultater endnu bedre. Endelig vil han/hun fejre og dele enhver succes med sit team for at sprede motivation, arbejdsglæde og anerkendelse blandt sine sælgere, hvilket ikke minder om de middelmådige salgschefer, der typisk hviler på laurbærrene og kun fejrer deres egen succes og dygtighed ved at puste sig op over for deres øvre ledelseslag.
Nu hvor du har fået nogle pejlemærker for, hvad de succesrige salgschefer lykkes med, er det nu din tur til at gå ud og udleve principperne i dit arbejdsliv. Vi kan kun vise dig vejen; du er selv nødt til at betræde den, men du efterlades her med et sidste råd: Kig indad, vær selvbevidst, og bliv den ubestridt bedste version af dit professionelle selv.
God arbejdslyst!