Genskab din motivation

- EN RELEVANT ØVELSE DER PÅ ET TIDSPUNKT BLIVER AKTUEL FOR ALLE

Ingen kan se sig fri for det i løbet af deres arbejdsliv; vi kommer alle før eller siden til at opleve, at vi mister vores motivation. Årsagerne til det kan være mange, og de vil ikke altid være lige lette at analysere sig frem til, men det er heller ikke det vigtigste. Det vigtigste er, dels at du er opmærksom på, at der sker en ændring indeni dig, og dels at du har den rette viden og værktøjer til at modvirke den negative effekt. Denne artikel har fokus på sidstnævnte forhold, og giver dig 6 gode råd til, hvordan du kommer stærkt tilbage, når du mister din motivation

1. HUSK DEN MOTIVATION, DU HAVDE, DA DU STARTEDE

En måde at genfinde sin motivation på er ved hjælp af ens hukommelse og minder. Tænk tilbage på det tidspunkt, hvor du mener, du havde mest motivation; ofte vil det være, da du startede med/på noget bestemt. Det kan frembringe nogle af de samme følelser og tanker, som du havde dengang, og det vil endvidere kunne påvirke dit mindset til at vende tilbage til sin daværende tilstand. Særligt vigtigt er det også, at du husker på glæden, som du følte dengang, da den glæde nemt kan rodfæste sig i din nuværende situation.

2. VISUALISÉR, HVAD DU OPNÅR, OG HVAD DU VIL MISTE

Det er nemt – for nemt – at komme til at tænke, at man ikke orker det ene eller det andet. De fleste af os gør det med jævne mellemrum, men vi ville være langt bedre stillet, hvis vi formåede at ændre vores tankebaner. Der er derfor stor værdi i at udtrykke, visualisere og gøre dig selv bevidst om, hvad du får ud af handlingerne, som du ikke orker at gennemføre, og omvendt hvad du vil miste eller gå glip af ved ikke at gennemføre handlingerne. Det vil lade dig danne et meget tydeligere indtryk af differencen imellem de to udfald, og øge motivationen for det gavnlige udfald af situationen.

3. SKAB ET POSITIVT MILJØ OMKRING DIG OG DET, DU GØR

Positivitet er motivationens foder, og du kan styrke din motivation i betragtelig grad ved at skabe et positivt miljø omkring dig. Det gør du først og fremmest ved at finde positive mennesker at omgive dig med, og det hjælper betydeligt, hvis de samtidig er oprigtigt interesserede i dig og dit. Drop derimod pessimisterne, som kan have en drænende effekt og ikke gøre noget godt for dig og din motivation.

4. SØG NY VIDEN, NY FORSTÅELSE OG NY INSPIRATION

Nogle mennesker kan finde på at miste deres motivation, fordi metaltrætheden melder sig hos dem, og de ikke længere føler sig udfordret af de ting, de befinder sig i, hvilket får dem til at kede sig. For at modvirke en sådan kedsomhed eller mangel på gejst, passion eller interesse har du brug for nye input; nye perspektiver og anskuelser der lader dig se ting fra nye vinkler. Søg derfor ny viden, ny forståelse og ny inspiration om både nye og gamle ting ved eksempelvis at læse en bog, blive Google-klog, få feedback fra dine nærmeste og søge et nyt netværk af mennesker, som kan give dig nye vinkler og opfattelser.

5. DRØM STORT, PLANLÆG SMÅT, OG START MED DET SAMME

Det kan være godt for din motivation at være ambitiøs og både drømme og satse stort, så den potentielle gevinst ved at holde kursen også vil være stor, men i så fald er det stadig helt essentielt at planlægge småt. Det vil sige, at du i din planlægning går i detaljen og sørger for at indlægge en række delmål for dig selv på vejen mod din større målsætning. Det giver dig lejlighed til at fejre sejre undervejs, hvilket vil fremme din motivation. I tillæg vil det være nemmere for dig at gå i gang med det samme, da vejen mod din første fejring vil være så meget desto kortere og således mere overskuelig.

6. HOLD EN PAUSE, HVIS DET ER NØDVENDIGT

Endelig bør du være klar over, at det er tilladt – og ligefrem kan være gavnligt – til tider at holde en pause fra dét der dræner én. Vi kan alle blive overvældet og føle, at vi er ved at drukne i det, vi befinder os i, og i de tilfælde kan det være rigtigt at få det hele lidt på afstand for så derefter at komme stærkt igen. Hold derfor en pause, hvis du føler, det er nødvendigt; det vil ikke være et nederlag, så længe du sørger for en stærk tilbagevenden.

Tænk på det tidligere, og tænk på dine mulige gevinster og tab. Søg positiviteten og de nye inputs. Drøm stort, fejr dine delmål, og vær ikke bange for at træde et skridt tilbage, så længe du kommer stærkt igen. Det vil være de vigtigste forhold, du bør holde in mente, når tiden i dit arbejdsliv kommer, hvor motivationen begynder at halte. Kom desuden hurtigt ud af busken, når det måtte ske, da det uden tvivl vil være lettere at udbygge en rest af motivation frem for at skulle lægge et helt nyt fundament.
God arbejdslyst!

Relaterede artikler


Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved