1. DE KENDER DERES PUBLIKUM
Forberedelse er en essentiel del af enhver god præsentation, og ét forhold, du altid skal forberede dig særligt godt på, er dit publikum. Viden om dit publikum er hele forudsætningen for at kunne tilpasse din præsentation til dem, du møder, og deres verden, så du er nødt til at investere tilstrækkelig tid i at lære dem at kende.2. DE VED, HVAD DE TALER OM
Måden, hvorpå du giver dit publikum indtryk af, at du ved, hvad du taler om, er simpel nok; det handler hovedsageligt om at tale og præsentere sit materiale med selvtillid. Men det drejer sig selvfølgelig ikke kun om, hvordan du siger ting; det er mindst lige så vigtigt hvad, du siger. Du står derfor rigtig godt, hvis du besidder en bredt orienteret viden, som du kan fremlægge relevante dele af, når det er formålstjenligt eller interessant for dit publikum.3. DE BRUGER FÅ SLIDES
Dine slides er værdifulde, så du bør på sin vis være ”nærig” med dem og reservere dem til det mest centrale i din præsentation. Resten skal bygges på præsentationen uden om dine slides, og det gør du med de rigtige ord og historier, som kan vække noget i dit publikum, tale til dem eller skabe figurative billeder, som de husker.4. DE ARBEJDER MED DERES VOKAL
Selvom størstedelen af alle mennesker har en præference for visuel læring, så spiller din stemme stadig en afgørende rolle i din præsentation, og det betaler sig at afsætte den nødvendige mængde tid til at træne den. Du skal ikke bare vælge de rigtige ord og formuleringer til lejligheden; du skal også kunne udtrykke dem på en måde, som både engagerer og fænger dit publikum. Det forudsætter, at du kan finde ud af at bruge de redskaber, du har til rådighed i din sproglige værktøjskasse, som eksempelvis din volumen, tone, tempo, kraft og intonation, og alle disse skal du aktivere for at skabe tilstrækkelig variation i din præsentation. Herved vil det blive lettere for dig at understrege, fremhæve eller skabe forståelse for specifikke forhold eller budskaber i præsentationen, og du vil have formået at gøre ordet disponeret og interessant.5. DE HAR STYR PÅ DERES PEAKS
Under langt de fleste præsentationer vil du ikke have kræfter til at køre på fuldt drøn hele vejen igennem. Selv hvis du havde, ville det ikke være at foretrække, da det både kan udmatte publikum og udvande dine budskaber, fordi præsentationen ender med at blive monoton. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvornår du vil peake i din præsentation, så du kan udnytte de pågældende tidspunkter til at skabe ”AHA”-oplever og ”WOW”-effekter ved at fremhæve bestemte forhold,0020informationer eller pointer, som dit publikum så bliver mere tilbøjelige til at hæfte sig ved og huske.6. DE TRÆNER OG TRÆNER
Skal du blive endnu skarpere på dine præsentationer, kan det ikke siges for mange gange: Du er nødt til at træne og øve dig – og træne lidt mere. Føler du, at du kan forbedre dig på flere punkter, så forsøg gerne at sætte fokus på én ting ad gangen, som du vil øve dig på. Det vil gøre, at du har bedre mulighed for at koncentrere dig om at styrke det ene forhold, og når du føler, du er kommet tilstrækkeligt langt i din udvikling på dén front, så kan du gå videre til det næste aspekt af dine præsentationsevner, som du gerne vil udvikle. Mange facetter af din præsentationsteknik kan du med fordel udvikle ved hjælp af videotræning, hvor du får mulighed for at betragte dig selv i tredjepersonsperspektiv og herved studere din egen adfærd helt ned på detaljeniveau.