De vanskelige kunder - hvordan håndterer du dem?

Der findes mange forskellige kundetyper og nogle er sværere at håndtere end andre. Den gode relation til kunden er altafgørende, hvis du ønsker at få succes i salg, og derfor er det vigtigt, at du kan tackle alle typer kunder på en god og positiv måde – også dem som gør vejen til målet ekstra udfordrende.
Nedenfor kan du se en oversigt over de kundetyper, som vi hos TACK oplever, at sælgere oftest har svært ved at håndtere i salgssituationen samt gode råd til, hvordan du sørger for, at de ikke sætter en kæp i hjulet for salgsprocessen.

Den Talende
Lad ikke kunden tale dig ud ad døren. Vent til der er en pause i talestrømmen - brug så kundens navn og stil et lukket spørgsmål. Du opnår både at kunden bliver bremset, og at du får sporet ham tilbage på emnet.

Den Tavse
Involver kunden ved at stille åbne spørgsmål. Vent på at kunden svarer, selvom han er længe om det. Sørg for, at spørgsmålet du stiller, vil interessere kunden.

Den Bedrevidende
Bed kunden om råd, spørg om hans mening og lad selv kunden udføre salgsarbejdet. Den Bedrevidende går specielt ind for ideer, han tror, han selv har fået.

Den Nervøse
Sørg for at kunden er afslappet, inden du begynder på det egentlige salgsarbejde. Stil "ufarlige" spørgsmål der interesserer ham. Med en venlig håndtering kan du guide kunden forsigtigt frem til en beslutning.

Blufferen
Få kunden "ned på jorden" uden at han taber ansigt. Vær meget realistisk med denne kundetype, han kan være meget impulsiv, hvis han bliver begejstret. Lad dig ikke friste til at give rabat, selvom han lover dig en hel masse.

Den Travle
Vis sympati for kundens travlhed. Ingen har så travlt, at de ikke har tid til at fortælle andre, hvor travlt de har. Brug kundens tid godt, så han ikke føler du spilder hans tid. Vær klar og præcis i din præsentation.

Den Uforskammede
Bevar den venlige indstilling og bliv ved med at være høflig og imødekommende. Det er ikke muligt at bibeholde en sur og uforskammet holdning overfor en person, der er venlig og ikke lader sig bringe ud af fatning.

At overkomme de udfordringer der følger med vanskelige kundetyper kræver træning. Men med de rette redskaber og den gode rutine i salget, vil du være i stand til at tage styringen og leden salgsprocessen i den rigtige retning. Salgsteknikker som kan hjælpe dig med at sikre dit salg, kan du blandt andet erhverve dig på kurset Professionelt salg, hvor du får effektive redskaber til at opnå succes i salgsprocessen – fra dialogen påbegyndes til ordren er i hus. Ønsker du en dybere forståelse for, hvordan du kan benytte adfærdspsykologien i dit strategiske salgsarbejde med forskellige kundetyper, kan kurset Salget psykologi, ligeledes, give dig en lang række relevante redskaber. Vigtigst af alt er, at både du og kunden – uanset persontype – står tilbage med en positiv oplevelse, når salget er i hus.

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved