Den effektive sælger - 20 pct. mere på den samme tid

Af Jens Dalgaard, adm. direktør, TACK International

At være en god sælger er én ting, men at være effektiv samtidig er en kunst i sig selv. Vil du også gerne blive i stand til at udføre 20% mere af dit arbejde på den tid, som du bruger nu? Så læs med her, hvor du får tips og gode råd til at minimere unødvendig tidsspild til fordel for en optimering af din tid på arbejdspladsen.

En grundregel bag dette er at sætte tidsmål på dine respektive opgaver. Med tiden vil du derved lære at estimere en fornuftig tidshorisont til en given opgave og med en fast deadline mindskes tid til overspringshandlinger, hvilket øger din effektivitet. Af samme årsag er det en god idé at give dig selv for vane dagligt at planlægge din tid og dermed også dine opgaver.
Dette kunne med fordel gøres enten hver morgen, du møder ind eller som det sidste du gør, inden du går hjem alt afhængig af, hvad der passer din arbejdsposition bedst. Prioriter at tidsplanlægge alle dine opgaver og ikke kun møder samt andre mere presserende opgaver. Selv hvad der syner af mindre opgaver kan, med den rette tidsplanlægning, være med til at gøre en forskel i dit tidsforbrug.

Effektivitet, og især i et erhverv som sælger, handler dog ikke blot om at være god til at tidsplanlægge sine daglige opgaver. Det afhænger i lige så høj grad om at være i stand til at skelne mellem de forskellige opgaver således, at det bliver muligt at samle alle ensartede opgaver og arbejde fokuseret med dem, så du kommer ind i et flow. På denne måde vil du få produceret meget mere på kortere tid, fordi du ikke skal bruge tid på at sætte dig ind i nye arbejdsrutiner hele tiden. En fokuseret sælger er en effektiv sælger, men som ordet sælger indikerer, er der selvfølgelig kunder involveret og disse kræver megen fokus. Hvis du arbejder lige så fokuseret på dine kunder, som du gør på ensartede opgaver som administrativt arbejde, vil du også her komme ind i et flow, der kan være med til at generere mere succes for dig og din virksomhed.

I enhver sælgerrelation er det i sidste ende altid kunden, der afgør udfaldet og hvis du forstår at prioritere kunden, vil du også kunne effektivisere dit salg på sigt. Når du er færdig med en opgave, hvad enten det er en ordre eller en mail, skal du være klar til at gå i gang med den næste. At være en effektiv sælger indebærer ganske vist, at man er i stand til at være et skridt foran, så man ikke hviler på laurbærrene, men er produktiv.

Start gerne dagen tidligt og udnyt din friske hjerne om morgenen – den vil kun være til nytte i din stræben efter at være en effektiv sælger. Lad ikke andre vente på sig, men send gerne en mail af sted i deres retning, hvis du afventer noget retur. Aktiver dig selv, dine kollegaer og dine opgaver. På denne måde medvirker du også til indirekte at dræbe dine egne tidsrøvere ved at sortere unødvendig ventetid fra og gøre opmærksom på dig selv og din arbejdstid over for dine medmennesker. Hvis du endvidere er i stand til selv at analysere dig frem til og fjerne de tidsrøvere, der er at finde blandt dine gøremål, vil du være et skridt tættere på at komme i mål som en effektiv sælger. For at give dig selv endnu mere motivation og incitament til højne din effektivitet, kan du som en lille afslutning hver dag give dig og din arbejdsdag en karakter baseret på, hvor effektivt du har arbejdet og hvad du har gjort godt.

Samtidig vil det også give anledning til at reflektere over, hvad du dagen derpå kan gøre bedre og således kan du trinvist blive en produktiv og effektiv sælger.


Ønsker du yderligere inspiration i, hvordan du styrker og vækster salget? Gå ikke glip af disse spændende artikler:

  • Sådan påvirker energikurven dit salg

  • Hold fast i væksten og styrk salget

  • Dræb middelmådigheden – få succes som sælger


  • Bestil kursus

    Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


    Kontakt

    Os på +45 70 10 12 01


    Tilmeld nyhedsbrev

    Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


    Bestil materiale

    Her kan du bestille inspirationsmateriale


    © 2016 TACK International. All rights reserved