Komplet guide til mødebooking - Dit næste salg starter med din næste aftale.

Din dagligdag såvel hjemme som ude i marken, er præget af hård konkurrence og travlhed. Det er således blevet en større udfordring at få en aftale med de rigtige personer i virksomhederne. Du må udvikle dine færdigheder med henblik på at sælge ideen om et møde således, at du kan komme ud og stå ansigt til ansigt med dine kunder. Ligegyldigt om det foregår på den klassiske måde på telefonen eller via Sociale medier som LinkedIn.

Både LinkedIn og andre sociale medier er enestående muligheder for at få kontakt til potentielle kunder og kan være adgangsbillet til en masse møder. Ulempen er, at det på disse medier er for nemt for modtageren at afvise dig og du ikke har mulighed for at bruge din gode salgsteknikker, for at få den endelig aftale i hus. Derudover kan et møde booket igennem sociale medier munde ud i møder med mindre substans end dem, du booker via telefonen, hvor der har været en indledende dialog.

I telefon altid vil være mere blottet og skal kunne svare ”on the spot”, så det er derfor altafgørende, at du er forberedt til fingerspidserne. Husk på, at succes og fiasko ikke er tilfældigheder. Det er metoden, der er afgørende.

Her får du din komplette guide til mødebooking på telefonen:

1) Præciser din målsætning:
Første prioritet må naturligvis være at få lov til at møde personen, men alternativt kunne det være at få mere information eller mulighed for en senere dialog.

2) Forbered:
Gennemgå de spørgsmål du ønsker at stille, de fakta/fordele der er relevante i samtale-forløbet, samt de indvendinger du må formode dukker op. Check de oplysninger du allerede har på kunden, og sørg for at have kalender og skrivemateriale ved hånden.

3) Vær venlig og vis respekt:
Brug kundens navn på en høflig måde, og sørg for at du har den korrekte stavemåde til senere opfølgning. Undskyld aldrig, men tak kunden for at han/hun vil tale med dig.

4) Skab opmærksomhed:
Brug de teknikker du kender: spørgsmål, henvisning, faktum, nyhed eller en tidligere accept fra kunden om at du måtte kontakte ham/hende igen. Skab opmærksomhed hurtigt, i telefonen er der ingen tid at spilde.

5) Forklar fordele ved at mødes:
Motiver kunden til at møde dig ved at give ham/hende forskellige fordele. Husk samtidig på, at du på nuværende tidspunkt sælger en mødeaftale og ikke selve produktet.

6) Håndter indvendinger:
Påskøn altid kundens synspunkt, og indlad dig ikke på nogen diskussion. Læg vægt på at kunden har en interesse i at møde dig, og at mødet ikke behøver at tage lang tid.

7) Afslut med din målsætning:
Spørg efter mødet ved for eksempel at bruge alterna¬tivmetoden således, at du i kundens øjne giver ham/hende mulighed for valget. Husk din alternative målsætning hvis du ikke opnår mødeaftalen.

Vær opmærksom på følgende:


Opfølgende samtaler: Uanset hvor godt forholdet er til kunden, er det altid klogt at have en årsag til, at du ringer. De fleste kunder vil værdsætte argumenter som:

"... noget nyt som vil hjælpe produktionen med ..."
"... der er en prisstigning på vej, og jeg ville blot orientere dig om ..."
"... et slagtilbud som jeg mente, at du kunne have interesse i at ..."
"... vi aftalte i foråret, at jeg skulle ..."
"... for at sikre næste års leverancer, ville jeg orientere dig om ..."

Assistenter, receptionister og PA’ere: Sørg altid for at gøre et godt indtryk, disse funktioner skal du tænke på som dine allierede. Vær venlig, søg hjælp hos dem, smil, spørg om infor¬mation, men spild aldrig deres tid. Spørger de dig om flere oplysninger, så vær ærlig, svar høfligt og kortfattet.

Dokumentation: At sende eller aflevere noget materiale er sjældent en god ide, der meget hurtigt kan give kunden en årsag til ikke at se dig. Hvis du sender noget alligevel, så sørg for at det kun er en appetitvækker, der skal gøre kunden nysgerrig efter at høre mere.

Visitkort: Hvis I i din virksomhed bruger visitkort, så brug dem rigtigt og ved mødets start. Selv om at det kan virke old school, skal man ikke kimse af visitkortets virkning, når du har forladt stedet. Det handler om at efterlade så mange aftryk og reminders som muligt.

God booking!

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved