Artikel: Styrk din kommunikation

Kommunikation er en essentiel del af vores alles liv og hverdag, og det er så godt som et mirakelmiddel, når det kommer til at skulle lykkes med eller opnå noget igennem eller sammen med andre. Det er med til at styrke forståelse, forbedre samarbejde, hæve effektiviteten og øge chancen for at du lykkes med de ting, du sætter dig for. Netop fordi det er så vigtigt for så meget af det, vi gør, er det også de færreste, der har råd til at ignorere kvaliteten af deres kommunikation, og hvis du søger inspiration til, hvordan du selv kan styrke din kommunikation, så kan du med fordel læse videre, da du får otte gode råd hertil.

1. TÆNK OVER, HVEM DU TALER MED

Rodfæstet i tesen om at vi skal behandle andre, som vi gerne selv vil behandles, går mange rundt med en tro om, at vi skal tale til andre, som vi gerne vil tales til selv, men det er faktisk ikke tilfældet. Alle andre er nemlig ikke som dig; vi har forskellige værdier, prioriteter, synspunkter og tænkemåder, og andre vil derfor ikke nødvendigvis foretrække at få tingene serveret på samme måde som du selv.
Man kan således sige, at du skal kommunikere ens til alle, men kun i den forstand at du kommunikerer sådan, som hver af dine modtagere ønsker det. Hvor nogle eksempelvis vil foretrække, at du kommer til sagen hurtigst muligt, vil andre have det bedre med, at den sociale del af relationen kommer først. Det er derfor afgørende, at du altid sørger for at tænke over, hvem det er, du kommunikerer med, og tager hensyn til vedkommende i både strukturen for og indholdet af din kommunikation.

2. HUSK, DIT KROPSSPROG LYVER IKKE

Kommunikation sker ikke udelukkende igennem ordene, der bliver ytret; det sker også igennem dit kropssprog, som har en tendens til ikke at lyve – heller ikke når du selv gør det. Derfor har dit kropssprog en stor betydning for, hvordan din kommunikation eller budskaber bliver modtaget – særligt når kropssproget og kommunikationen på den ene eller anden måde ikke stemmer overens.

Noget af det vigtigste ift. dit kropssprog er, at du slapper af, hviler i dig selv og den situation, du befinder dig i. Folk kan generelt mærke det på dig, hvis du er anspændt, og det vil i mange tilfælde også være tydeligt, hvis din mimik og gestikulationer er indstuderede, da det nemt kan få dig til at se unaturlig ud. Du bør derfor slappe af og være dig selv for herved at undgå, at dit kropssprog siger noget utilsigtet om dig.

Når det så er sagt, kan selvtillid sløre meget, særligt usikkerhed, og helt generelt spiller selvtilliden en vigtig rolle, når du forsøger at overbevise andre. Tror du på dig selv, vil andre også være mere tilbøjelige til at tro på dig, og kanaliserer du den tro ind i dit kropssprog, kan du skabe et langt større engagement og en dybere følelsesmæssig tilknytning til dig selv, din kommunikation og dine budskaber.

Endelig er det essentielt, at du er ærlig over for dig selv, så du har mulighed for at realisere dit eget udviklingspotentiale. Ved du eksempelvis, at du generelt er uanimeret, og folk har det med at opfatte dig som kedelig, så er du først nødt til at anerkende det, før du begynder dit arbejde for at få et mere livligt og engagerende kropssprog, og med målrettet træning kan du udvikle dig betydeligt på den front.

3. DROP SARKASME OG IRONI

For mange kommer sarkasme og ironi helt naturligt i enten et team eller i en vennekreds, men sådan er det ikke alle steder. I en forretningssammenhæng vil det eksempelvis generelt være en dårlig idé, da du ikke kender din modpart godt nok og desuden ikke er interesseret i at skabe uklarheder, der risikerer at lede til misforståelser. Der er ingen grund til at tage den chance, før du kender dem, du kommunikerer til, godt nok, så vær nu ikke den første til at kaste en ironisk bemærkning i et forretningsmøde. For at sige det på en anden måde kan du se på det sådan her; hvor mange aftaler eller salg landede du som følge af din sarkastiske bemærkning?

4. BRUG DINE HISTORIER RIGTIGT

Storytelling har længe været oppe i tiden, da historier i vores daglige kommunikation kan være med til at danne billeder i andres bevidsthed og sørge for, at folk husker en bedre. Det kræver dog, at historierne også bruges rigtigt, hvilket bl.a. betyder, at pointen med historien skal være tydelig, og konklusionen letforståelig og utvetydig. Herudover skal du desuden helt overordnet have et klart defineret formål med i det hele taget at fortælle en given historie. Husk på, at folks tid er deres vigtigste ressource, og hvis du bare fortæller historier for historiernes skyld, så spilder du i virkeligheden bare deres tid.

5. HELLERE EN PAUSE END FYLD

Mange mennesker, der har tendens til at være særligt snaksalige, er utrygge ved stilheden og synes, at 5 sekunders stilhed føles som en evighed. Når de på den måde føler ubehag ved stilheden, vil de samtidig være mere tilbøjelige til at bryde den, men det vil ofte være et forkert træk. Det skyldes, at du herved fratager din modtager muligheden for at komme med potentielt vitale modsvar, der kan åbne op for eller afsløre ting, du ikke var vidende om i forvejen eller på anden vis ikke selv havde mulighed for at bringe på banen.

Giver du i stedet andre tilstrækkelig tid til at tænke sig om, vil de bedre kunne gøre sig de nødvendige overvejelser, som interaktionen med dig kræver, og du vil herved øge sandsynligheden for, at de kommer med meningsfuld, brugbar og værdifuld respons. Som det gælder for så meget andet, så handler det om at finde den rette balance; en god mellemvej hvor du ender med hverken at være papegøjen, der taler hele tiden, eller uglen der tier og bare ser klog ud. Balancen kan dog være forskellig fra person til person, siden der er forskel på folk, og nogle gange vil det rent faktisk være nødvendigt for dig at hjælpe folk videre i dialogen ved at redde dem fra stilheden og den ledsagende usikkerhed.

6. TÆNK DIG OM, FØR DU TRYKKER SEND

Det gælder for alle; kommunikér aldrig til nogen uden omtanke. Ønsker du at kommunikere så godt som overhovedet muligt, skal du være helt sikker på, at det er det rigtige, du siger og gør. Det kan du kun, hvis du er villig til at tænke dig grundigt om, inden du skrider til handling – hvad enten det er på skrift eller i tale.

Særligt på skrift kan ting blive læst eller tolket på en hårdere måde, end afsenderen havde til hensigt. Møder du eksempelvis en konfliktsituation, som du er nødt til at arbejde dig igennem, så tag dig tid til at tænke dig om, inden du handler. Skriver du en mail om aftenen, der er præget af følelser, så vent med at sende den, og læs den i stedet igennem næste morgen, hvorefter du – muligvis med enkelte redigeringer – kan sende den afsted med ro i sindet. Som Piet Hein sagde det så godt, så kan man nogle gange godt ønske sig, at man kunne holde kæft med tilbagevirkende kraft, men tænker du dig godt nok om, inden du kommunikerer, kan du blive helt fri for den følelse.

7. EN GANG FOR MEGET ER BEDRE END EN FOR LIDT

Det vil ofte være mere hensigtsmæssigt at kommunikere mere information end højst nødvendigt frem for for lidt, da selv detaljer kan spille en vigtig rolle i nogle henseender. Glemmer du eksempelvis at fortælle om en deadline for, hvornår noget skal sendes eller modtages, kan det have alvorlige konsekvenser, og det vil altid være et muligt udfald, når du hellere vil sende for lidt end for meget.

Skriver du i mailkorrespondancer ligeledes bevidst så lidt som muligt, så vil det øge risikoen for, at din modtager stiller spørgsmål tilbage til dig, hvilket så vil resultere i, at I alligevel ender med at have en lang dialog. Du kan dermed gøre både din egen og andres arbejdsgang nemmere ved at sørge for at få alle de nødvendige informationer og relevante detaljer med i første omgang, så der ikke skal spørges til dem efterfølgende. Det er således altid bedre at dele for meget information end for lidt, men bestræb dig dog på at skære ind til benet og kun medtage det, som er relevant for din modtager.

8. LÆR NU AT LYTTE

Ikke alle aspekter af din kommunikation vedrører det udadgående; en anden vigtig del af dine kommunikationsevner er nemlig din evne til at lytte. Formår du at holde dig i skindet og lytte til andre, når de formidler information til dig, vil du ikke bare give den anden part bedre tid til at formulere sig ordentligt uden at føle sig forhastet; du får samtidig også bedre forudsætninger og muligheder for at udtænke en fornuftig respons.

Du får herved bedre mulighed for at stille gode, kvalificerede spørgsmål, og din respons vil i det hele taget bedre kunne tage udgangspunkt i det, den anden part fortæller, hvilket vil gøre responsen mere vedkommende, relevant og konstruktiv. Af samme grund skal du ikke bare stille spørgsmål for at blive hørt i dialogen, men derimod for at danne dig en bedre forståelse for det, jeres kommunikation vedrører.

Uanset hvem du er, hvilken stilling du har, og hvor i livet du er, så kan du gøre mange ting betydeligt nemmere for dig selv ved at arbejde med dine kommunikationsevner. Meget af det, vi opnår igennem livet, kan desuden tilskrives vores interaktioner med andre, så du har selvsagt meget at vinde ved at investere i forbedringen af dine interaktioner. Det gør du bedst ved at skærpe dit vigtigste redskab hertil; nemlig din kommunikation, og det har denne artikel forhåbentlig hjulpet dig godt på vej med.

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved