What (not) to do…. Undgå, at din ansøgning ryger i skraldespanden

Det er skræmmende, hvor mange dårlige ansøgninger man modtager i et rekrutteringsforløb.
Jeg ved, at det er utroligt svært at skrive en ansøgning, der skiller sig ud, når modtageren sidder med flere hundrede i indbakken. Men hvis du ikke gør dig umage, vil der altid være en, der springer dig over i køen til drømmejobbet.

Tæt på 70% af de ansøgninger, jeg har modtaget igennem tiden, har jeg sorteret fra på baggrund af 8 simple årsager. De er ikke svære at komme uden om, så vil du øge chancen for at komme videre i ansættelsesforløbet, er nedenstående punkter altafgørende.

1) SPARK DØREN IND
Find en fængende overskrift. Det er lettere sagt end gjort, men en ansøgning der starter med: ”Ansøgning vedr. jobbet som xx” er lige så inspirerende som en regnvåd mandag morgen i november. Sørg for at lave en god overskrift, der giver læseren lyst til at vide mere, men tænk på dit publikum, og lad være med at blive for kæk. Et eksempel, som i min bog bliver for meget, er denne, som en ansøger brugte som overskrift, da jeg søgte den seneste medarbejder til teamet: ”Du tør ikke lade være med at ansætte mig!” Den fangede da, bevares, men den siger ikke rigtig noget og kom for mig til at virke plat og underlig.
Jeg besluttede mig for, at jeg godt turde lade være med at ansætte vedkommende…

2) MIG! MIG! MIG! CURLING-ANSØGEREN FÅR ET NEJ TAK HERFRA!
Lige inden nogen bliver stødt eller krænket, så snakker jeg ikke om en specifik generation. Curlingansøgeren, der er vant til at være hele verdens centrum, findes i alle aldersgrupper.
Ja, det er din ansøgning, og langt hen ad vejen dig, den handler om, men hvis du starter med en lang svada om dine fortræffeligheder, vil mange blive trætte, inden de når slutningen.
En ansøgning er salg på skrift, og i salg handler det om kunden og ikke kun dine fantastiske produkter. Vis, at du har forstået, hvad det er for en virksomhed, du søger job hos. Fortæl, hvad den virksomhed kan få ud af at ansætte dig, og hvor du ser, at dine erfaringer kan gavne virksomheden.

3) BULLSHIT SÆLGER IKKE
Når du skal beskrive dig selv, er det selvfølgelig en beskrivelse, der ikke vil variere meget fra ansøgning til ansøgning. Du er, som du er, men du kan selvfølgelig vægte dine talenter forskelligt. Serviceminded, proaktiv, detaljeorienteret, teamplayer er alle fine ord, men det er floskler, så sørg for at give eksempler på, hvad der beskriver og understøtter din påstand. Det gøres bedst med historier fra dit nuværende eller fra tidligere job. På den måde får du understreget, at du ikke blot har remset en masse ord op, som du mener passer godt til stillingen.

En ansøger skrev engang til mig, at hun var detaljeorienteret, hvilket er noget, jeg sætter stor pris på og søgte i min næste medarbejder. Hendes ansøgning var jævnt kedelig og floskel-fyldt – men ét afsnit fangede min opmærksomhed. Her beskrev hun, hvordan hun havde spottet en detalje i en leverandørkontrakt, der ville være overset af de fleste og gjorde, at virksomheden undgik at tabe en stor sum penge. Hun malede i dén grad et billede for mig, som jeg kunne forstå. På trods af hendes ellers kedelige ansøgning, var jeg nødt til at se hende til en samtale.

4) COPY PASTE? GLEM DET!
Du er måske i en situation, hvor du søger mange jobs, og det kan derfor være fristende at genbruge ansøgningen eller dele af den, men pas på! Du kan måske bilde dig selv ind, at en god indledning passer godt til flere jobs, men når man sidder som modtager, er det relativt let at spotte en dårlig kopi. Din passion for netop dette job ryger det øjeblik, du rammer CTRL+V, og som modtager bliver jeg efterladt med det indtryk, at du bare er på udkig efter hvilket som helst job.

5) VÆR IKKE DOVEN
Det virker unødvendigt at sige, men sørg nu for, at du sender ansøgningen med det rigtige firmanavn, og at dette tilmed er korrekt stavet. Jeg er klar over, at de fleste, der læser dette, lige har vendt øjne og tænkt: ”Det har jeg i hvert fald aldrig gjort!”, men da jeg senest skulle søge en medarbejder, fik jeg omkring 120 ansøgninger til stillingen og vores firmanavn ”TACK International” var stavet forkert i lidt over 30 af ansøgningerne. Man kan ikke lade være med at tænke, at hvis der ikke er styr på noget så simpelt, hvor meget styr har vedkommende så på andre ting? Et forkert stavet firmanavn får dig til at fremstå uengageret, og med 120 ansøgninger i bunken skal din ansøgning på alle andre måder være uovertruffen, hvis den ikke skal ryge ud på grund af det.

6) SE PRÆSENTABEL UD
Brug et professionelt billede på din ansøgning. Skal du ansættes i en professionel virksomhed, vil de have professionelle medarbejdere. Professionel er ikke nødvendigvis lig med et kedeligt pasfoto, og jo, du må hellere end gerne lade din personlighed skinne igennem på billedet, men hold dig fra tilfældige billeder taget til mormors 80-års fødselsdag eller det, du lige fik din mand eller kone til at knipse 5 minutter inden deadline. Billedet er det første indtryk af dig, og når du først har givet et sjusket indtryk, kan det være svært at ændre.

7) SKRIV OrGDeNL!Gt
Vi er ikke alle sammen lige gode til at stave, regne eller sætte kommaer. Personligt er jeg elendig til hovedregning og er derfor rigtig glad for min kæmpestore blå lommeregner, jeg har liggende på mit bord. Ligeledes findes der mange mennesker, hvor det halter med stavningen. Er du en af dem, så sørg for at få hjælp til korrektur, for når man læser ansøgninger igennem, kan det være meget forstyrrende, hvis der er mange fejl. Hvis det skriftlige ikke er dét, der er i fokus i den stilling, du søger, kan du jo sagtens være den rette til jobbet, men bliver måske ikke inviteret til samtale, fordi din ansøgning er for svær at komme igennem.

8) OPFØLGNING ELLER EJ
Jobsøgere bliver ofte rådet til at ringe og enten stille spørgsmål til stillingsopslaget og/eller følge op på ansøgningen for på den måde at skabe noget opmærksomhed om sig selv. Det kan være effektfuldt. Men hvis du ringer uden formål og ikke ved, hvad du vil, andet end at gøre opmærksom på dig selv, kan det resultere i, at modtageren efterfølgende ikke engang gider at læse din ansøgning. Du skal gøre dig klart inden opkaldet, hvad formålet er og have relevante spørgsmål klar til enten opslaget eller til processen. Hvis opkaldet er uden substans, har det ofte den modsatte effekt af den, du ønsker.

Ovenstående kan i al sin enkelthed koges ned til, at du skal gøre dig umage. Har du ikke gjort dig umage med din ansøgning, hvordan skal jeg så tro på, at du vil gøre dig umage som min kommende medarbejder?

God jobjagt!

Læs mere om samme emne:
Din næste bedste medarbejder – 5 gode råd til fremtidens rekruttering

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved