Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Rekruttering af nye medarbejdere er en af de allersværeste discipliner inden for ledelse. Man har oftest kun kort tid til at lære et nyt menneske at kende ved jobsamtalen, og samtidig skal der bruges tid og ressourcer fra ledelsen, både før, under og efter samtalerne. Så hvordan finder man frem til den rigtige kandidat i første hug, og hvad bør man fokusere på? Skal man teste kandidaterne, se eksempler på tidligere resultater, og giver det overhovedet mening at tage kontakt til referencer?
Det kan du alt sammen blive klogere på i denne episode, hvor Salgs- og marketingdirektør hos TACK, Marie Kongsted, guider dig igennem rekrutteringsprocessen. Du får konkrete eksempler på, hvad du bør have for øje, inden du ansætter din næste medarbejder, og til slut afslører Marie sit hemmelige våben, der har haft stor betydning for, om hendes ansættelser er blevet en succes!
Det kan blive dyrt for en virksomhed at ansætte den forkerte medarbejder. Faktisk kan en fejlrekruttering hurtigt koste virksomheden 200.000 kr. og helt op imod en halv mio. på funktionærniveau. Derfor er det altafgørende, at man ansætter kandidaten ud fra de rigtige forudsætninger.
For Marie er der 3 ting, som er de allervigtigste at have for øje ved mødet med kandidaten: Kemi, indstilling og kompetencer, hvoraf de to første rangerer højest. Mavefornemmelsen er vigtig og skal føles rigtig. Der skal være god kemi, og så skal personen have den rigtige indstilling til arbejdet og opgaverne. Det vigtigste for hende er, at det er en kollega, man har lyst til at være sammen med hver dag, og som vil give den en ekstra skalle og være med til, at virksomheden bliver en succes.
Ifølge Marie sker det alt for ofte, at rekrutteringsprocessen ikke prioriteres højt nok, navnlig i små og mellemstore virksomheder. Rekruttering er tidskrævende, især hvis man skal have mange kandidater til samtale, og efterfølgende bruges der en del kræfter og energi på at finde ud af, hvem der passer godt ind. Det koster alt sammen, men fejlrekruttering kan hurtigt blive meget dyrere.
Marie prøver selv at tage ved lære af tidligere fejlrekrutteringer og bruge den fornødne tid, der kræves. Hun anbefaler bl.a., at man passer på med hurtige beslutninger. Det er hverken godt for den nye medarbejder eller for teamet, hvis vedkommende kun er der i nogle måneder og så skal væk igen.
Noget af det vigtigste for en virksomhed, inden man laver stillingsopslaget, er at gøre sig klart, hvad det er for nogle kvaliteter og kompetencer, man leder efter. Hvad er det, der er vigtigst for virksomheden og hvad er der behov for. Hvad skal vedkommende kunne, og hvad er det for en energi, man leder efter. Vage, generiske jobopslag er både svært at navigere i for kandidaten og er heller ikke nogen fordel for virksomheden. Man skal liste arbejdsopgaverne og gerne sætte nogle procenter på, hvor meget tid, vedkommende skal bruge på de forskellige arbejdsopgaver. Det handler om at være så specifik som overhovedet muligt. Jo flere konkrete arbejdsopgaver, man kan remse op, jo bedre.
Lyt med til slut i episoden, hvor Marie afslører sit hemmelige våben i rekrutteringsprocessen, der kan være med til at sikre, at din næste ansættelse bliver en succes!