Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Sådan fanger du dine tilhørere med Business Storytelling

Jens Dalgaard, Adm. direktør hos TACK International
2 min.
15.03.2018

Det er centralt at sikre, at dit budskab bliver husket. En god mulighed for at hjælpe dine modtagere til at huske dig og din beretning er gennem levende fortællinger, der vækker følelser og skaber billeder. Det oplagte værktøj til dette er Business Storytelling, som du kan benytte i din hverdag, uanset om du arbejder aktivt med ledelse, salg eller et helt andet område. 

Business Storytelling kan hjælpe dig til at opnå meget, og bruger du det aktivt, vil du opleve muligheder for at skabe stor værdi.

 

Du får her 7 gode råd til, hvordan du kan bruge storytelling til at fange dine tilhørere:

 

1. Sørg for at fange opmærksomheden blandt dit publikum indenfor de første 30 sekunder. Det vil sikre, at publikummet er til stede mentalt, møder dig med velvilje og har de bedste forudsætninger for at fange dit budskab.

 

2. Husk at benytte overraskelsesmomenter i din præsentation, gerne ved at inddrage en konflikt. En konflikt vil resultere i øget nysgerrighed, og øget nysgerrighed er lig med øget interesse!

 

3. Vær fysisk i din præsentation! Sørg for at vise og demonstrere ved at bruge kroppen i stedet for blot at forklare med dine ord.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler og podcasts

4. Væk dine tilhøreres følelser. Dette gøres nemmest ved at skabe mentale billeder, og disse kan fremkaldes ved at tale til de fem sanser. Spørg dig selv om følgende:

  • Hvad så du, eller hvad ønsker du dine tilhørere skal forestille sig at se?
  • hvad hører du enten nu eller i din siutation, du ønsker dine tilhørere at leve sig ind i?
  • Hvad føler du? Enten i overført eller reel sans - det er vigtigt at få dine tilhørere til enten at føle dette selv, eller forestille sig dine følelser 
  • Er der lugte, der er vigtige? Enten i din specifikke situation eller i relation til din historie eller præsentation.
  • Hvilke smage vil du fremkalde en forbindelse til?

 

5. Sørg for at være så specifik og præcis som muligt - på den måde styrker du din troværdighed markant!

 

6. Brug dialog aktivt, i stedet for blot at berette. Dialog og samtale er ofte en hurtigere måde at nå samme resultat, og det vil ofte have en større indflydelse på dine tilhørere. Her får du også mulighed for at udnytte din stemmeføring til virkelig at sikre en god historiefortælling.

 

7. Sørg for at dine tilhørere efterlades med et kort budskab, som nemt kan afkodes og gengives af dit publikum. Kort sagt skal dine tilhørere gå fra din præsentation med en god fornemmelse, så de husker positivt tilbage på din fortælling og kan give den videre til andre.

 

God fornøjelse med fortællingerne!

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.