Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
I denne episode af TACK TALKS møder du Marie Kongsted, som er Salgs- og marketingdirektør hos TACK International. Hun giver dig indsigt i, hvordan I som virksomhed kan skabe et innovativt miljø, hvor idéer, nye tanker og inspiration bidrager til yderligere vækst og trivsel i virksomheden.
Først får lederne værdifuld indsigt i, hvordan et innovativt arbejdsmiljø skabes – og afslutningsvis kommer Marie Kongsted ind på, hvordan dine idéer, som medarbejder, har større chance for at blive til virkelighed.
Medarbejderne er den vigtigste ressource, og de har oftest et stort kendskab til kunderne og deres behov. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne, deres kompetencer og idéer indgår i et innovativt miljø, hvor det er muligt at fremsætte nye idéer, som kan skabe grundlaget for bl.a. produktudvikling og generel motivation. Det er også et sundhedstegn i forhold til motivationen hos medarbejderen, at vedkommende rent faktisk kommer med idéer. Det viser, at medarbejderen kerer sig om virksomheden og ønsker at bidrage til den fortsatte vækst og udvikling. Derfor er det vigtigt, at medarbejderen bliver anerkendt for sine idéer og samtidig får en grundig og konstruktiv feedback på, om der kan arbejdes videre med idéen eller ej. Det er vigtigt at være ærlig omkring udviklingspotentialet i idéen. Kan den holde eller ej? Man må ikke efterlade medarbejderen med tom snak om, at det lyder spændende og, at ”det taler vi videre om en anden gang” – og så sker der ikke mere. Dette vil virke utrolig demotiverende for medarbejderen, som en anden gang nok næppe vil forsøge at komme med andre gode og værdifulde idéer.
Lederen har en opgave i at prioritere, hvilke idéer der skal arbejdes videre med. Medarbejderen har til opgave først og fremmest at få lederen til at lytte til idéen. Undersøgelser viser, at lederne kun lytter til medarbejderne i 18 sekunder, inden de afbryder. Dette betyder, at mange medarbejdere ikke får pitchet deres gode idéer, inden lederen allerede har skåret dem af og er videre til det næste. Og på den måde går meget viden og innovation tabt.
Derfor er forberedelse det helt store kodeord. Hvis der er tale om en ny proces, så vurdér om det er til gavn for kunderne? Kan man spare tid eller ressourcer? Hvis der er tale om et nyt produkt, så kan du vurdere, om der er et hul i markedet. Er der kommet en stor efterspørgsel efter netop dette produkt?
Vi opererer alle ud fra vores egen kontekst. Derfor er det vigtigt, at din idé ikke bliver pitchet lige pludseligt ud af det blå, når du alligevel lige suser forbi chefens kontor. Lad din idé få plads og spørg chefen, hvornår I lige kan bruge nogle minutter sammen for at vende en idé. På denne måde sikrer du dig, at din idé får den nødvendige tid hos chefen, som rent faktisk er i stand til at lytte – og ikke har fokus på alt muligt andet.
Hvis du har fokus på, hvordan din idé kan være med til at skabe vækst og bidrage til bundlinjen, så er du allerede kommet et godt stykke ad vejen. Sæt din idé op imod virksomhedens strategi. Giver det mening og hænger det sammen? Dermed skaber du et grundigt fundament og imødekommer de spørgsmål, som din leder måtte have til din idé.
Danmarks Statistik har lavet en undersøgelse i 2018, som viser, at vi halter bagefter vores nordiske naboer i forhold til produktinnovation. Så derfor er det vigtigt, at vi holder os skarpe og forstår, at alle idéer ikke skal skabes på ledelsesgangen, men også hos medarbejderne. Det er trods alt medarbejderne, som har hånden på kogepladen ude hos kunderne og ved, hvad der er af nye tendenser og behov.
Når du skal fremsætte din idé, så hav fokus på, hvem du skal tale til og forbered dig på de spørgsmål, som du formoder, du vil blive stillet. Hvad er målet for din idé? Hvilken værdi bringer den for virksomheden? Er der nogen risici, som man skal være opmærksom på? Er det realistisk? Hvor mange ressourcer kræver det? Og kan de ressourcer, der bliver brugt, blive opvejet af det udbytte, som kommer af din idé?
Hvis du sørger for at have alle detaljerne på plads og er kommet hele vejen rundt om din idé, så er du langt bedre forberedt i dit møde med din chef.
I slutningen af episoden fortæller Marie Kongsted om, at kommunikationen omkring idéerne og konstruktiv feedback er mindst lige så vigtig i processen som selve idéen. Arbejdet med innovation, kommunikation omkring potentiale og feedback bidrager i høj grad til arbejdspladsens trivsel og medarbejdernes motivation – og bidrager til øget vækst og bedre bundlinje.
Læs også artiklen "Få mere indflydelse - dine syv gode råd".