Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Den største idiot på arbejdspladsen er en kollega, som ikke tager hensyn til dem, som er noget for vedkommende. Det kan komme til udtryk på mange måder. Jens Dalgaard, Adm. direktør i TACK, vil i denne episode give dig indsigt i, hvordan du tackler dårlig adfærd på arbejdspladsen og, hvordan du finder frem til, hvor den dårlige adfærd kommer fra. Og ikke blot hvordan du tackler den, men også hvordan du forebygger, at den overhovedet opstår.
800 ledere, som er ansat i 17 forskellige sektorer, har deltaget i en undersøgelse fra Harvard Business Review. Denne undersøgelse viser, at 48% arbejdede mindre end de kunne. 47% svarede, at de arbejdede færre timer, så ofte som de kunne komme til det. 38% slækkede med vilje på kvaliteten, og 80% tænkte så meget over det hændte, at de mistede koncentrationen. Vi kan dermed arbejde mere – men vi skal i endnu højere grad også sørge for, at vi arbejder rigtigt.
Hvis du ikke som leder er dygtig til at fortælle, hvad du forventer af dine medarbejdere. Hvis du ikke sørger for, at dine medarbejdere har mulighed for at gøre det, de skal. Hvis du ikke som leder fortæller en medarbejder, når en adfærd er forkert, og sender vedkommende i den rigtige retning og, hvis du ikke formår at rose og anerkende dine medarbejdere, så vil der opstå dårlig adfærd på arbejdspladsen. Alt kan i sidste ende vende tilbage til dårlig ledelse.
De begyndende tegn på dårlig adfærd er stilhed før stormen. Derudover vil du kunne se, at produktiviteten falder, medarbejdertilfredsheden falder og i sidste ende risikerer du, at medarbejderen søger et andet sted hen. For at forebygge denne adfærd, så kan en simpel ting som at møde andre med et smil være med til at skabe et bedre miljø og forebygge dårlig adfærd på arbejdspladsen. Hvis du tager en bevidst beslutning om, hvad du gerne vil tilføre arbejdspladsen, når du møder ind om morgenen – uanset om du er leder eller medarbejder – så er du allerede dér kommet langt.
Derudover kan dårlig adfærd på arbejdspladsen også forebygges ved, at der er respekt for egen og kollegers tid. Dine flader skal ikke presses ud mod andre, hvor dine opgaver bliver vigtigere end andres. Jens Dalgaard giver dig i denne episode gode råd til, hvordan du kan blive bedre til at hjælpe andre og styrke samarbejdet gennem øget hensyn til hinanden.
Ærligt sagt – men kærligt ment. Vi skal være gode ved hinanden og passe på hinanden. Men vi skal også huske at fortælle, hvordan vi har det - og forkert adfærd skal italesættes. Når medarbejdere og kolleger ikke gør det, de skal eller laver en fejl, så skal de have det at vide. Men det er en balance. Hvis du gør det til en vane at sige tak for hjælpen samt rose og anerkende, når dine medarbejdere og kolleger gør noget godt og dermed være imponeret og engageret på andres vegne, så bliver den ærlige og kærlige kommunikation nemmere. Hvis der ikke er sat ind på den positive konto, så bliver det hårdt efter Jens Dalgaards mening. Ved at have en løbende dialog omkring, hvordan opgaver skal løses og, hvad god adfærd på arbejdspladsen er, så vil løbende feedback og tilbagemelding også hurtigt blive en naturlig del af hverdagen, hvorved mange konflikter og små irritationer vil kunne tages i opløbet, inden de vokser sig altoverskyggende store.
Som afslutning på denne episode af TACK TALKS giver Jens Dalgaard dig syv gode og værdifulde råd til, hvordan du skaber et godt og stærkt kollegaskab. Det er helt konkrete ting, som du kan arbejde med i din professionelle hverdag og implementere allerede i morgen, når du møder ind på din arbejdsplads. For selv små ændringer kan gøre den helt store forskel. Du kan bl.a. høre, hvorfor Jens Dalgaard mener, at et simpelt ord som tak er et meget vigtigt ord i ledelse. Vi tager ofte ting for givet og, når kolleger hjælper os med selv det mindste, så er tak et vigtigt ord at huske. Uanset hvad det er, så husk at sige tak. Du kan aldrig sige tak for meget, men du kan sige det for lidt - og det er desværre alt for ofte en kendsgerning hos mange ledere.