Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Salg - Den udskammede profession I Marie Kongsted

Salg - Den udskammede profession I Marie Kongsted
24 min.
27.04.2022

Mange sælgere kan nok nikke genkendende til, at det ikke altid bliver opfattet positivt, når man fortæller, at man arbejder med salg. Sælgere vil som i alle andre professioner gerne opfattes som professionelle, og det kan til tider være svært, når professionen er udskældt og har ry for at være smart i en fart og med lidt for meget voks i håret, der presser deres kunder for at få deres salg igennem. Faktisk vinder sælgere – sammen med parkeringsvagter – titlen som den mest irriterende faggruppe.

I denne episode af TACK TALKS kan du glæde dig til at høre Salgs- og marketingdirektør Marie Kongsted, fortælle om salgets udvikling og, hvad godt salgsarbejde er i dag - og hvordan vi kommer væk fra smart i fart typen.

Salg handler om mange forudsætninger

Salg handler om at være interesseret i din kunde og sælge det, som din kunde har brug for. Du skal være nærværende, og din kunde skal føle sig set og hørt. Din oprigtige interesse for din kunde er derfor altafgørende for en god oplevelse af dit salgsarbejde. Salg bliver også ofte opfattet som et arbejde, som du altid kan få, hvis ikke du kan få noget andet. Men for at få succes med salg kræver det utrolig meget af dig som person og de kompetencer, som du har. Du skal forstå at stille de rette spørgsmål. Du skal kunne forstå psykologien med kunden. Du skal kunne aflæse signaler. Og ikke mindst så vil dine resultater konstant blive målt og vejet – både op imod dig selv og imod dine kollegers resultater.

Salgets indretning har en afgørende betydning for kvaliteten

Måden som sælgere bliver aflønnet på, f.eks. ift. provision, er efter Marie Kongsteds mening også en af de faktorer, som bidrager til, at sælgere kan ty til at bruge ufine metoder. Netop fordi de konstant jagter deres næste salg – for hvis ikke de opnår deres salgsmål, så er det pludselig privatøkonomien, der er på spil. Salget er også en profession, hvor det at opnå et mål er succeskriteriet. Det kan i sig selv få nogle til at blive ”for meget”. Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvilken betydning salget har for virksomheden – og hvad kundens oplevelse med sælgeren har af betydning for virksomheden på den lange bane.

I denne episode kan du se frem til, at Marie Kongsted giver dig opskriften på, hvordan du kommer væk fra det negative billede af salg og, hvordan du styrker dine kunders oplevelse med netop dit salg. Så du ikke bliver opfattet som en irriterende type men som en værdifuld sparrings- og samarbejdspartner.

 

At lytte er altafgørende

Den fødte sælger som person findes, efter Marie Kongsteds mening, ikke. Selvfølgelig vil der være personer, som har større talent for faget end andre, hvor resultaterne måske kommer lidt mere naturligt, hvor andre skal kæmpe mere for det. Det kan være noget så enkelt som, at en person med en mere vindende personlighed har en bedre forudsætning for at skabe en god dialog med kunden og derfor øge sin chance for at få et salg. Empati er en stor del af salgsarbejdet – og ikke mindst evnen til at lytte. Det er en evne, som ikke særlig ofte bliver sat i forbindelse med salgsarbejdet. Men en stor del af salgsarbejdet handler helt simpelt om at lytte aktivt til den information, som kunden giver dig. Det er denne information, som du skal bruge for at finde frem til den helt rette løsning for kunden. Og det er også denne information, som du skal bruge for at kunne videreformidle værdien af det, du sælger til kunden, så de kan se sig selv i det. Derfor er det altafgørende, at du er i stand til at lytte og sætte dig i kundens sted.

 

Sådan ændrer vi salgets ry 

Salg er en svær disciplin, som ikke alle mestrer. Derfor skal du som sælger være stolt af din profession og dit hårde arbejde. Hvis du derudover sørger for, at du hele tiden udvikler dine kompetencer som sælger og sørger for, at du har den rette professionelle værktøjskasse, så vil du også opleve en større succes i dit salgsarbejde – og dit salg og dit arbejde vil blive til meget mere end bare salg.

Hvis virksomheden skal have det rette ry og image ude blandt kunderne, så er salget virksomhedens ansigt udadtil. Derfor skal salget ses som en investering i den fremtidige relation til kunden, og det betyder, at du som sælger bliver mere end bare en sælger. Du investerer din tid til at forstå kundens verden, så du ikke bare er en sælger, men bliver den foretrukne samarbejdspartner.

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.