Traditionelt salg vs. Key Account Management
Key Account Management har for alvor vundet frem efter at have bevist sit værd på tværs af brancher, markeder og virksomheder. Nu er det efterhånden blevet en fast bestanddel af enhver større virksomhed, da man har fået øjnene op for den det potentiale som kan realiseres, hvis man er villig til at investere i tilstrækkelig grad og skaffe de nødvendige kompetencer.
Key Account Manager-faget er ikke som traditionelle sælgerjob. Det kræver helt andre forudsætninger, prioriteringer og værktøjer for at få succes i denne type salg, og du vil derfor også skulle bruge et andet mindset. Du skal være i stand til at identificere nøglepersoner og beslutningstagere i en kundevirksomhed, så du kan indsnævre dit fokus og koncentrere dig om de mest værdi- og betydningsfulde relationer til kunden, hvilket giver dig de bedste muligheder for at pleje og styrke de vigtigste relationer.
Med kun få, vigtige kunder har du en anseelig mængde tid til hver af dem, og det betyder, at du vil kunne skabe en ekstraordinær dyb indsigt i kunden, hvilket vil gøre dig i stand til at servicere denne kunde så meget desto bedre; identificere potentialet og udvikle løsninger til at opfylde det.