Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Kravene til salgslederen er de samme krav, der kommer til hele virksomheden. At vi skal søge den højest mulige pris og skal have et vågent øje på, hvordan forretningen udvikler sig. Det er salgslederen, som står i spidsen for det personale, som mærker dette allerførst, og dermed er det vigtigt at tilpasse reaktioner efter den foranderlige verden, som vi er i lige nu.
I denne episode af TACK TALKS kan du glæde dig til at høre Adm. direktør Jens Dalgaard, svare på spørgsmål så som: Hvad skal der til for at lykkes som ansvarlig for en salgsafdeling og, hvilke problemstillinger og udfordringer kan du som salgsleder komme til at stå overfor?
Definitionen på god salgsledelse er efter Jens Dalgaards mening, at du når aftalte mål og resultater inden for salget gennem og sammen med dine medarbejdere. Relationer har i Jens Dalgaards øjne altid været en vigtig del af salget – og i dag endnu vigtigere end før. Mange salg sker gennem teknologiske platforme, og derfor bliver den personlige relation i salget en vigtig faktor for både kunde og sælger. Både fordi den personlige relation skaber øget vækst, og dermed får en meget mere betydningsfuld rolle i kundens verden end tidligere.
Sælgere måles hver dag på kvalitet, resultater og indsatser. I modsætning til mange andre lederjob så har salgslederen derfor også et stort ansvar for helt ned på timebasis at levere de aftalte mål og indfri forventninger. Salgsledelse handler derfor i høj grad om performanceledelse og om at skabe det fundament for, at alle performer i teamet, som dermed i samlet flok opnår de aftalte mål og indsatser.
Søger du redskaber til at styrke din rolle som salgsleder, så er kurset Field Sales Management for dig. Du kan hente beskrivelsen af kurset her.
Det er vigtigt, at du som salgsleder er en dygtig sælger, så du kan dit håndværk og forstår at give denne værktøjskasse videre til dine medarbejdere i teamet. Men det er ikke alle sælgere, som kan blive dygtige salgsledere. Det er ikke en selvfølge på den front. Mange af de mekanismer, som der arbejdes med i salg, er dog i princippet de samme, som der arbejdes med i ledelse. Derfor oplever Jens Dalgaard ofte, at dygtige sælgere også bliver dygtige ledere.
Når du som ny salgsleder skal forberede dig på dit nye job, så er det vigtigt, at du gør dig klart, hvad dine succeskriterier er. Det er at opnå resultater gennem andre. Det er ikke, at du skal levere det største resultat på egen hånd. Der er mange dygtige sælgere, som bliver forfremmet til salgsleder, fordi de er dygtige til deres fag, men når de går over i rollen som salgsleder, så knokler de stadig en vis legemsdel ud af bukserne for at levere resultater gennem egen indsats, og det fjerner fokus fra ledelse. Salgslederen kan godt have et personligt budget, men det skal ikke være det største. Salgslederen skal til gengæld være en del af salget, hjælpe medarbejderne til at levere og sørge for, at de bliver dygtige, og derudover stå til rådighed for store kunder og være en del af salget på nye kunder. Jens Dalgaard sammenligner salgsafdelingen med et Tour de France-hold. Hvordan rollerne fordeler sig, kan du høre mere om i denne episode.
Salgslederen har en enestående mulighed for at udvikle sine medarbejdere, sammenlignet med andre lederjob, fordi medarbejderne har så mange gentagelser i det, de laver. De mange gentagelser gør, at der er en ekstrem god mulighed for løbende at udvikle og finjustere, så den enkelte medarbejder bliver endnu bedre i sit næste møde med en kunde. Derfor har salgslederen en vigtig rolle som både motivator og kompetenceudvikler.
Når Jens Dalgaard besøger danske virksomheder, så er en fællesnævner, at salgsledere konstant er under større eller mindre pres for at levere og levere mere i en tid, hvor verden er i kontinuerlig forandring, som igen giver et større pres på at holde på de gode medarbejdere og tiltrække de næste bedste. Der er mange som søger råd for en genvej, men den findes ikke. Det er et langt sejt træk. Derfor har Jens Dalgaard opsat fem gode råd til den gode salgsledelse.
Disse 5 råd er helt konkrete og brugbare og handler om, hvordan du skaber de bedste rammer og et godt fundament for din gode salgsledelse – du kan høre det hele her og få tips og tricks, som du kan indføre i din hverdag allerede i dag.
Læs også artiklen "6 vigtige punkter til salgslederens agenda".