Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Ferien er en påskønnet tid for de fleste, og det er samtidig en vigtig tid, som man bør søge at få maksimalt udbytte af. Det er her, man for alvor kan trække stikket og genoplade energidepoterne, så man bliver klar til igen at tackle udfordringer og fortsætte sin udvikling. Man kan dog få et mere optimalt udbytte af ferien, hvis man har forberedt sig og ”er klar” til at gå på ferie.
I ugerne og dagene op til en ferie arbejdes der som regel på højtryk for at få lukket de vigtigste sager og få ryddet skrivebordet så godt som muligt for nært forestående opgaver. Lykkes det, vil du kunne gå på ferie med god samvittighed og et sind, der er klar til at holde fri, men ikke frygter at vende tilbage til arbejdet.
Som leder har du stor indflydelse på den følelse, dine medarbejdere har, når de tager på ferie, ligesom du også kan påvirke, hvordan det kommer til at føles for dem at skulle starte op igen på den anden side. Mange ledere opfatter dog ikke medarbejdernes ferier som deres ansvarsområde, men du har faktisk et stort ansvar for, at udbyttet af dine medarbejderes ferier er optimalt, og at alle dine medarbejdere således kommer godt tilbage.
Læs de 6 konkrete råd til, hvordan du med fordel kan sende dine medarbejdere godt afsted på ferie.
Først og fremmest kan det godt betale sig at give sine medarbejdere en påskønnelse i forhold til alle de gode ting, de har foretaget sig det seneste halve år. Helt generelt bør man huske at fejre sine succeser, men i forbindelse med en forestående ferie er en god anledning til at tale om afdelingens eller teamets seneste succesoplevelser for at bidrage til den gode stemning – både til selve ferien og til når medarbejderne vender tilbage igen.
Du kan nævne de ting, du det seneste halve år har været enten glad for eller stolt af, og de kan være meget alsidige. Det kan eksempelvis være samarbejdet i teamet, initiativer der har været særligt profitable, eller nye, innovative tiltag inden for markedsføring eller produktudvikling osv. Man får således endnu en lejlighed til at fejre succesoplevelserne og de ting I sandsynligvis bør gentage eller gøre mere af i fremtiden.
Endelig bør du adressere de ting, som I har lært det seneste halve år. Hvad lykkedes I med, og hvad fejlede? Hvordan ændrer I det fejlede, så det i fremtiden kan blive til en succes? Hvad har I gjort godt, og hvad skal I gøre endnu bedre?
Alle har behov for ros og anerkendelse; også dine medarbejdere. Det lader dem mærke deres succeser, hvilket motiverer dem og bidrager positivt til deres jobtilfredshed. Din positive feedback rammer dog bedst og er mest handlingsrettet, når den er individualiseret og personaliseret.
Fortæl derfor hver enkelt af dine medarbejdere, hvad de har gjort rigtigt, og hvad det betyder for dig og deres resultater, så du ikke bare udviser kendskab til dem, men derimod også interesse, engagement og omtanke for dem.
Artiklen fortsættes herunder.
For at få et godt afsæt til ferien hjælper det betydeligt at være blevet færdig med sine arbejdsopgaver. Du bør derfor sikre, at alle dine medarbejdere har mulighed for at blive færdige i tide, så de ikke skal have opgaver hængende over hovedet igennem ferien. Du kan eksempelvis opfordre til, at medarbejderne hjælper hinanden med at blive færdige, ligesom du kan aflyse ting, der potentielt kan vente. Endelig kan det være en stor fordel at afsætte sidste dag til at ’rydde op’. Der vil altid være nogle småopgaver, der skal afsluttes, ligesom man ikke bør undervurdere det at komme tilbage til ’et rent bord’.
Det kan i visse tilfælde være nødvendigt at lave aftaler for og med dine medarbejdere i forbindelse med ferier. Hvis nogle af dine medarbejdere eksempelvis har job, som indbefatter et ansvar, man i perioden ikke bare kan ignorere, gælder det om at få dækket disse medarbejderes opgaver af i ferien.
Det kan du passende assistere med, såfremt medarbejderne har problemer med selv at få sat de nødvendige aftaler i stand.
På samme måde bør der laves en fast aftale, hvis det af den ene eller anden årsag skal være muligt at komme i kontakt med medarbejderen under ferien.
De fleste mennesker kan godt lide at lære nye ting og føle, de udvikler sig som mennesker. Du bør derfor overveje tiden efter ferien og i en positiv ordlyd skitsere, hvilke muligheder hver medarbejder vil have for at udvikle sig i løbet af det næste halve år. Sådan giver du dine medarbejdere de bedste forudsætninger for at forstå potentialet i deres udvikling og på et senere tidspunkt handle på det.
Optimisme har aldrig skadet, så uanset hvordan det seneste halve år er gået, så bør du være positiv i dit udsyn. Sådan får du solgt engagement for det næste halvår til dine medarbejdere, så du sikrer, at alle er ombord med din vision, at de vil arbejde for at realisere den, og at de vil glæde sig til at komme tilbage.
Inden ferien bør du invitere til kick off på den anden side af ferien, så alle ved, hvornår I er i gang igen og I her kan sætte retningen for det næste halve år.
Det var 6 gode råd til, hvordan du kan give dine medarbejdere en bedre ferie, så de kommer styrkede og motiverede tilbage, og I sammen kan gøre det næste år til jeres bedste hidtil.