Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Skab værdi gennem effektiv Stakeholder Management | Tom Johansen

Tom Johansen
36 min.
28.01.2025

Samarbejde og relationer er i dag en vigtig del af fundamentet for succes, og derfor er det afgørende, at du lærer at mestre Stakeholder Management. At kunne navigere i og forstå de netværk af interessenter, der omgiver en organisation, vil fremadrettet være en nødvendighed i alle virksomheder. Stakeholder Management handler nemlig ikke kun om at informere og kommunikere, men om at opbygge tillidsfulde relationer, der skaber værdi for alle involverede parter.

I denne episode udforsker vi, sammen med Associeret Partner i TACK Tom Johansen, hvordan du kan navigere i komplekse relationer og skabe værdi for alle dine interessenter – fra medarbejdere og kolleger til kunder og leverandører.

Hvad er Stakeholder Management?

Stakeholder Management, eller interessenthåndtering, handler om at identificere, forstå og aktivt involvere de personer og grupper, der har en interesse i eller påvirker din organisation. Det kan være alt fra medarbejdere og kunder til leverandører og investorer. Desværre undervurderes denne disciplin ofte, selvom den er helt afgørende for succes.

“Stakeholder Management er en strategisk disciplin, der kræver, at ledere forstår både egne prioriteter og andres behov for at skabe reelle resultater,” forklarer Tom.

De tre grundpiller i god Stakeholder Management

For at mestre Stakeholder Management skal man bygge sin strategi på et solidt fundament. Tom anbefaler følgende tre essentielle trin:

1.      Definér dit anker: Start med at stille spørgsmålet: Hvorfor er Stakeholder Management vigtigt i netop din situation? Dette indebærer, at du fastlægger konkrete målsætninger og formål for din interessenthåndtering. Ved at skabe et klart overblik sikrer du, at dit “anker” holder strategien på rette kurs.

2.      Kend dine interessenter: Lav en liste over dine primære, sekundære og tertiære interessenter. Hvem påvirker din organisation mest, og hvem kan du skabe mest værdi for? Ved at fokusere på de vigtigste 20% af dine interessenter, der bidrager til 80% af dine resultater, kan du prioritere dine ressourcer mere effektivt.

3.      Eksekvér og evaluér: Stakeholder Management er ikke en engangsøvelse, men en kontinuerlig proces. Det kræver tid, dedikation og løbende evaluering for at opretholde relevans og effektivitet.

Fremtidens Stakeholder Management

Hvordan ser Stakeholder Management ud om ti år? Ifølge Tom vil fremtidens ledere skulle være langt mere rummelige og fokuserede på det medmenneskelige aspekt. Med et stigende antal neurodivergente medarbejdere og en ny generation af kritiske og engagerede medarbejdere bliver det endnu vigtigere at tilpasse sin ledelsesstil og strategi.

Stakeholder Management i fremtiden vil handle om at skabe betingelser, hvor mennesker trives, udvikler sig og føler sig værdsat. Dette gælder ikke kun internt i virksomheden, men også i samarbejdet med eksterne interessenter.

Hvorfor er Stakeholder Management essentielt for dig?

Uanset om du arbejder i en lille virksomhed eller en stor organisation, vil evnen til effektiv interessenthåndtering blive et afgørende konkurrenceparameter. Det handler ikke kun om at kommunikere effektivt, men om at forstå og imødekomme de forskellige behov og interesser, som dine interessenter har. Ved at mestre Stakeholder Management kan du skabe tillid, styrke samarbejde og sikre, at din organisation er i stand til at opnå sine strategiske mål.

Relaterede podcasts

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.