Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Salgets karakter har igennem tiderne udviklet sig løbende, men særligt i de senere år er forandringerne forekommet hyppigere, og udviklingen er gået stærkere. Kunder, der kontakter os, er nu vigtigere end nogensinde, og virksomhedernes prioriteringer skal selvfølgelig indrettes derefter. Af denne årsag er det blevet en arvesynd at tage det indgående salg for givet; i stedet skal det hellere ses som virksomhedens vigtigste opgave, som man er nødt til at generere og investere de nødvendige ressourcer i. Her får du 10 gode råd til at styre og styrke det indgående salg på bedst mulig vis.
Først og fremmest bliver man nødt til at se på den fundamentale præmis, der skal opfyldes, for at man kan spinde guld på den indgående kontakt: Marketingafdelingen i organisationen skal være i stand til at skabe og drive en tilstrækkelig mængde indgående kontakt. Forudsætningen for, at marketingafdelingen i det hele taget er i stand til det, er, at man allokerer de nødvendige ressourcer til afdelingen. Man bliver nødt til at investere de nødvendige ressourcer i at få virksomhedens budskab ud i verden for at pirre potentielle kunders interesse og i sidste ende friste dem til på egen hånd at tage kontakt til virksomheden.
Den teknologiske udvikling præger i høj grad de muligheder, salgsafdelingen har for at behandle diverse kundeemner, og det er derfor helt essentielt, at ens udvalg af salgskanaler følger med. Man skal kunne nå sine kunder det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt, hvilket altid har været tilfældet, men hvor disse kunder befinder sig, og hvordan de helst vil kommunikere, har ændret sig markant. Væk er blandt andet faxen, mens telefonen og e-mailen stadig er at finde iblandt de foretrukne kanaler. En del af kommunikationen er dog flyttet over på de sociale medier, men kan også ske på sælgers virksomheds hjemmeside eksempelvis ved hjælp af en chat.
Artiklen fortsættes herunder.
Alle personer i en given virksomhed arbejder sammen om at skabe det bedste mulige resultat. Det vil altså sige, at enhver given medarbejder med en eller anden form for kundekontakt til dels er ansvarlig for at realisere kundens maksimale værdipotentiale. Det vil på et generelt plan sige, at der skal ydes god service, men hvad vigtigere er, at medarbejderne har salget for øje, er bevidste om salgsprocessen og har forståelse for, hvordan man lukker salget, skulle muligheden opstå.
Systemer fungerer typisk bedst, når alle underlagte aktører retter sig efter de samme guidelines, og salg er ikke meget anderledes. Det primære er i denne forbindelse at informere medarbejderne herom, så når alle i organisationen kender deres muligheder og begrænsninger, bliver det meget lettere for dem at agere i hverdagen.
Det er ikke nok for medarbejderne med kundekontakt at vide, at de er sælgere; de er også nødt til at besidde de mest basale salgskompetencer for at kunne handle hensigtsmæssigt i de situationer, som de kommer ud for i hverdagen. Det er derfor vigtigt, at man får gjort spørge- og lytteteknik, indvendingsbehandling og kundefokus til allemandseje i organisationen, hvilket også har den fordel, at det tillader bredere og mere alsidige sparringsmuligheder medarbejderne imellem.
Artiklen fortsættes herunder.
De af dine kunder, der kontakter dig, er nogle af de mest oplagte og sandsynlige muligheder for at fuldbyrde et salg hurtigt. Man kan bruge en fodboldanalogi til at argumentere for, at hvis bolden ligger lige foran målet, behøver man måske ikke sin bedste spiller for at skyde den ind. Til gengæld er det endnu mere ærgerligt at misse en åbenlys mulighed for et salg, og derfor giver det mening at sætte sine bedste sælgere til at sparke de sikreste bolde i netmaskerne.
Salget skal hele tiden overvåges og tages stilling til for at kunne opretholde overblikket og indsigten. Kun på denne måde kan man skabe det nødvendige informerede beslutningsgrundlag, der skal ligge til grund for eventuelle ændringer af enhver art; herunder bl.a. omstruktureringer og omprioriteringer.
Dette sidste punkt relaterer sig til medarbejdermotivationen, som man for alt i verden skal opretholde. Hvis man lykkes med at skabe den rette organisationskultur, vil medarbejderne kunne vedligeholde motivationen mere eller mindre automatisk. Det forudsætter dog, at den enkelte medarbejder kender sit eget bidrag i den større sammenhæng og herigennem både kan føle og tage et ansvar for sin egen præstation. Ligeledes forudsætter det, at alle deltager i fejringen af organisationens succes.
Disse råd er ikke udelukkende sammenfattet med henblik på at give forbedringsforslag; de skal også skabe opmærksomhed om, hvor vigtigt det indgående salg er, og hvordan det i disse år ikke bør nedprioriteres i forhold til andre salgsindsatser og -engagementer. Tag aldrig det indgående salg for givet!
Hent den gratis e-bog ”12 artikler til salgslederen” her.