I denne uge sætter vi fokus på, hvordan du styrker dit salg

I denne uge sætter vi fokus på, hvordan du kan effektivisere og øge dit salg.

Det er dig som sælger, der skal bane vejen for din virksomheds fremtidige success - det kræver dog, at du arbejder rigtigt og fokuseret med dit salg.

Gennem ugens løb vil vi inspirere dig til, hvordan du skaber gode kundeoplevelser, som kan øge dit salg - også på den lange bane.

Følg med på Facebook, Twitter og LinkedIn.



Af og til skal der et opråb til for at sætte tingene i perspektiv!


Hvad er den bedste åbning, når man skal indlede en dialog med en potentiel kunde?

I salgets åbningsfase er det altafgørende at få kundens opmærksomhed. Målet med åbningen er at engagere kundens tanker i en ønsket retning, vække kundens nysgerrighed og ikke mindst opbygge tillid mellem dig og kunden.

Nedenfor kan du se en række eksempler på, hvilke indgangsvinkler, du kan benytte dig af for at få kundens opmærksomhed i åbningsfasen.


Har du P.S.I?

Som sælger er det ekstremt vigtigt at have en positiv salgsindstilling! Din indstilling til verden smitter i høj grad af på din omverden, og vil komme til udtryk gennem de ord du siger, måden du siger det på og ikke mindst dit kropssprog.

Her kan du se, hvordan kundens oplevelse af dig typisk er fordelt:

Dit kropssprog udgør: 55%
Din stemme udgør: 38%
Ordene udgør: 7%

Tankevækkende ik’?


Vækst salget 30%

Markederne er begyndt at åbne op efter krisen, og det er nu der skal sættes ind, hvis I vil have del i det positive afkast, det vil give!

Klik her og læs artiklen af TACKs adm. dir. Jens Dalgaard, som giver inspiration til, hvordan du sikrer dig, at dit salgsteam er klar til at gå forrest i kampen om virksomhedens fremtidige succes.


Spørgeteknik

En god spørgeteknik kan være med til at lette salgets faser på mange måder. Din spørgeteknik er særlig vigtig, når du skal klarlægge kundens behov. Det kan af og til være svært for kunden at sætte ord på hans/hendes behov – måske fordi der ikke er bevidsthed om, hvad behovet er. Det er din fornemmeste opgave at hjælpe med at klarlægget dette.

I behovsafdækningsfasen er det alt afgørende, at du får så meget information fra kunden som mulig. Det gør du ved at stille forskellige typer af åbne spørgsmål.

Når du først har klarlagt kundens behov, er du klar til præsentationen af dit produkt og til at behandle de indvendinger der måtte komme. Indvendinger kan være med til at sætte kæp i hjulet for salget, hvis de ikke behandles korrekt, og her er den information, du har indhentet under behovsafdækningen alt afgørende. – Dette vender vi tilbage til i morgen.

Nedenfor kan du se en oversigt over de forskellige spørgsmålstyper.

Hvor opmærksom er du på disse, når du skal afdække din kundes behov?


Har du mødt denne kunde gennem dit salgsarbejde?

Jeg har utrolig travlt, forlanger en konkurrencedygtig (billig) pris. Jeg forstår ikke, det du fortæller mig, men jeg er ikke idiot og jeg vil ikke tales ned til. Jeg forventer individuel interesse for mine helt specielle behov, som jeg ikke selv kender, fordi jeg ikke ved, hvad jeg kan få og derfor træffer flere og flere beslutninger af følelsesmæssige grunde.


Indvendinger kan betegnes som kundens argument for ikke at købe dit produkt eller din service.

Indvendinger opstår typisk når kunden:

Indvendingsbehandlingen er en af de mest udfordrende discipliner i salgsfaget. Indvendingsbehandling kræver træning og håndteringen af en indvending vil altid variere fra situation til situation. Derfor kan det også være svært at give et enkelt godt råd, som er dækkende for denne disciplin. Ikke desto mindre vil vi forsøge at give dig et par tips, som måske kan hjælpe dig i den rigtige retningen, når du skal behandle indvendinger.

LYT TIL DIN KUNDE! Det er altafgørende, at du lytter til din kundes behov under behovsafdækningsfasen, så du kan bruge denne information til at håndtere de indvendinger, der måtte komme.

GIV KUNDEN MEDLØB. Giv udtryk for, at du har forståelse for kundens indvending. Der kommer aldrig noget godt ud af kun at komme med modsigende argumenter.

BRUG DIN SPØRGETEKNIK til at få kunden til, med egne ord, at forstå og beskrive, hvorfor den værdi han opnår ved at købe produktet er vigtigere end den givne indvending. Her kan du bl.a. benytte dig af ledende spørgsmål. Husk, kundens egne ord er langt stærkere end dine salgsargumenter.

Indvendinger opfattes af mange som noget negativt, men det behøver de bestemt ikke at være. Det kan netop være dem, der gør, at du bliver opmærksom på, hvad kunden behøver for at kunne/ville acceptere tilbuddet.


Bliv skrap i din præsentation

En del af dit job som sælger består i at skulle præsentere dit produkt for kunden. For nogle foregår dette som en en-til-en præsentation, men for andre er det måske en præsentation for en større forsamling af mennesker.

Du får her 5 gode råd til præsentationsteknik, som forhåbentlig vil inspirere dig til, hvordan du bliver endnu skarpere i din præsentation - uanset præsentationens omfang og målgruppe.

Klik HER for at se videoen.


What's in it for me?

Du er på udkig efter en ny tørretumbler, hvad vil du helst have: Den nyeste ActiveSteam teknologi eller mere tid?

Når du skal sælge et produkt, skal du være opmærksom på måden, hvorpå du præsenterer dit produkt. Kunden kan have svært ved at gennemskue, hvad dine produktegenskaber egentlig betyder for ham. Det er derfor din fornemmeste opgave at tegne dette billede for ham.

Hvilke 5 konkrete fordele ville du lægge vægt, hvis du skulle præsentere dit produkt?

Relaterede sider: Professionelt salg, Sales Power, Salgets psykologi, Præsentationsteknik

Bestil kursus

Bestilling af TACK’s åbne kurser og uddannelsesforløb


Kontakt

Os på +45 70 10 12 01


Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret med nyheder og inspiration


Bestil materiale

Her kan du bestille inspirationsmateriale


© 2016 TACK International. All rights reserved