Telefonsalgets mange muligheder
I al kontakt både ind- og udgående hos danske virksomheder og organisationer er telefonen og telefonsalg et væsentligt medie, der ikke bør undervurderes.
Telefonen (telefonsalg) er i dag et meget vigtigt supplement til kundens øvrige muligheder for at kontakte virksomheden f.eks. via e-mail, chat og sms.
Telefonsalg kan bruges aktivt til traditionel kundeservice, som svar på produkt-, pris- og leveranceforespørgsler, til debitorrykning og reklamationer. I stigende omfang bruges telefonsalg til aktivt mersalg og til fastholdelse af kunden, og det ligegyldigt om kunden oprindeligt har anvendt eller ikke anvendt telefonen som kontaktmedie.
Udgående telefonisk kontakt i forbindelse med mødebooking, fastholdelse af kunder, opfølgning på testsalg, salg af ydelser, analyse og telemarketing er vigtige elementer i virksomhedens salgs- og markedsføringsstrategi.
Indgående telefonisk kontakt f.eks. til receptionen, kundeservice, ordreekspeditionen, callcenteret eller kontaktcenteret er desuden en enestående mulighed for at påvirke kunden positivt.