Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
I svære tider bliver tilliden imellem de ansatte i organisationen endnu vigtigere. Hvad enten det drejer sig om tilliden cheferne imellem, medarbejderne imellem eller imellem chef og medarbejder, så er det essentielt, at vi kan stole på hinandens udmeldinger. Større tillid vil lede til mere effektive arbejdsgange, ligesom det vil fostre bedre og mere effektiv kommunikation, som igen vil lede til færre misforståelser og fejlfortolkninger af budskaber. Tilliden kan komme til udtryk på flere forskellige måder og forudsætter desuden, at der bliver taget visse hensyn, som vi i det følgende vil komme ind på gennem disse 6 gode råd.
Alle ansatte udfylder en bestemt funktion i organisationen, så alle er vigtige for organisationen og bør anses for ligeværdige. Vi bør derfor også søge at være loyale overfor hinanden og generelt respektere vores omgivelser, da det bidrager positivt til den gensidige tillid i organisationen. I tillæg bør vi adressere vores kommunikation direkte til hinanden, så vi skaber korte og effektive kommunikationsveje, der øger engagementet hos og giver næring til relationerne imellem de ansatte. Vi siger ikke noget om nogen, som vi ikke først har sagt til dem selv, og vi holder selvsagt, hvad vi lover, da brudte løfter ellers risikerer at erodere tilliden i organisationen over tid.
Der skal være plads til, at vi siger, hvad vi mener, hvis det kan have en værdiskabende effekt, og vi bør således dele vores meninger, men samtidig sørge for at være præcise med den viden, vi har og deler – og som andre kan få glæde af. Vi skal derfor også være ærlige, særligt om den viden, vi ikke har og stå ved os selv. Tillid har nemlig de bedste forudsætninger, når vi ved, at folk siger, hvad de mener, og ikke lader sig skjule bag udtalelser, som de tror, andre vil høre.
Artiklen fortsættes herunder.
Fakta er værdifulde for dine kolleger, så centrér din kommunikation omkring disse, og pas på, at dine følelser ikke kommer for stærkt til udtryk og påvirker dine budskaber negativt. Vi er derfor nødt til at holde vores kommunikation velovervejet og dermed tænke os om, før vi taler, så budskaberne bliver serveret rigtigt; især når det hele spidser til, og vi står i en svær situation. Værdsæt desuden tydeligt de gode argumenter, når du oplever dem, da det kan være med til at vise vejen for andre ansatte og hjælpe med at skabe flere gode argumenter på sigt.
Vær ikke for forudindtaget, og pas på med at lave for mange antagelser, når dit vidensgrundlag er spinkelt. Lad i stedet tvivlen komme sagen til gode, og lad være med at være stædig og kæmpe for at få ret, hvis ikke du er helt sikker i din sag. Dit fokus bør ikke være på at få ret, men derimod på at komme videre i den pågældende proces, så der kan blive skabt resultater.
Øget tillid kan også skabes gennem en øget sammenhængskraft i organisationen, hvorfor det er vigtigt, at vi deler både risikoen og æren ved vores initiativer og aktiviteter. Vi skal søge at bakke op om hinanden og hinandens indsatser, ligesom vi skal stå sammen om vores opgaver og sikre, at alle får den anerkendelse, de fortjener – og på samme måde bærer deres del af ansvaret, når fejl opstår, eller noget mislykkedes.
Den gensidige tillid i organisationen bliver styrket, når vi hjælper hinanden uden at forvente noget igen, samt når vi giver anerkendelse og glæder os på andres vegne. Det har en afsmittende effekt på vores kolleger, så de interne relationer bliver endnu bedre, og det vil være med til at skabe en sund kultur, der styrker både medarbejdertilfredsheden og -fastholdelsen.
Tilliden er en ofte overset ressource i organisationer i dag, men ikke desto mindre er det en af de vigtigste. Tillid kan nemlig skabe værdi gennem mere effektive arbejdsgange og kommunikation, men den kan omvendt også rive en organisation i stykker, når den er tilstrækkeligt fraværende. Udnyt disse 6 råd til at give næring til den gensidige tillid i din organisation, og opfodr ligeledes dine kolleger til at gøre det samme; så vil I alle kunne skabe en bedre hverdag for hinanden.