Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Når amerikanerne hvert år opgiver, hvad de er mest bange for, så svarer 29,2% af dem, at de er bange for at dø – kun lige præcis overgået af de 29%, som svarer, at deres største frygt er at tale for en forsamling. At tale for en forsamling er altså noget, som er forbundet med utallige nerver. Derfor kan du glæde dig til, at skuespiller og Seniorkonsulent hos TACK, Bjørn Vikkelsø, i dette afsnit af TACK TALKS giver dig værdifulde redskaber til, hvordan du kan tøjle din nervøsitet, så nervøsiteten og nerverne ikke spænder ben for din stærke præsentation.
Når vi skal tale foran mange mennesker, så er det en helt naturlig reaktion at blive nervøs. Når vi står på scenen, bliver vi skilt ud fra flokken, og der kommer fuldt fokus på alt det, vi gør og siger. Dette kan være med til at aktivere vores krybdyrhjerne med ”frys, flygt eller kæmp” instinktet. Vores hjerne kan simpelthen ikke kende forskel på en social fare og en fysisk fare. Instinktet giver mening, når det handler om en fysisk fare f.eks. et farligt dyr, men det virker knapt så hensigtsmæssigt i en social situation. Derfor skal vi som mennesker blive bedre til at styre denne reaktion, som er helt naturlig. Det er blot hjernens måde at gøre dig klar til din præsentation – og dét som du skal op og præstere.
Bjørn Vikkelsø giver dig i denne episode af TACK TALKS sine erfaringer fra hans mange forestillinger som skuespiller. Selv den mest erfarne skuespiller kan også blive nervøs, når man pludselig står i en ny situation.
Principperne, som en professionel skuespiller bruger, er de samme, som du skal bruge, når du skal præsentere for en større eller mindre forsamling. Uanset hvor du skal præstere – om det er på en scene eller i mere uformelle rammer – så er forberedelse det helt store nøgleord. Angst er angst, og nervøsitet er nervøsitet. Der er ikke forskel på professionen eller situationen. Værktøjerne er de samme. Når du skal være så klar som mulig, så skal du være forberedt til fingerspidserne. Jo mere energi du skal bruge på tanker om, hvad du skal sige, hvordan du skal sige det, og hvordan du får publikum – jo mindre kan du være til stede i nuet. Når disse tanker fylder, vil du ikke blive opfattet som en levende fortæller og din nervøsitet kan hurtigt ende med at løbe af med dig. Jo bedre du er forberedt, jo større sandsynlighed er der dermed også for, at du kan tøjle din nervøsitet og de tanker, der bliver sendt afsted fra hjernen.
Angst i sin essens er ansigtsløs. Det betyder, at hvis du har angst for noget, er det ikke altid, du ved, hvad det helt konkret er, at du er bange for. Derfor er det vigtigt, at du sætter et navn på trolden. Altså gør det klart for dig selv, hvad det helt konkret er, du er bange for. Hvad handler det om? Det vil give dig en følelse af kontrol, fordi du kan styre angsten og nervøsiteten på en helt ny måde, end du kunne før. Når du gør det farlige mere håndgribeligt, så gør du det også langt nemmere for dig at håndtere. For ofte så handler din frygt ikke om fakta – men om følelser, som du rent faktisk har en mulighed for at gøre noget ved.
Vi har en tendens til at tolke i en negativ retning, hvis vi er nervøse. Og det kan nemt få lov til at vokse hurtigt, hvis ikke vi er bevidste omkring det. Derfor er det givende, hvis du har en støttende overbevisning om, at du ikke kan tage ansvaret for, hvad andre tænker. Det er du ikke herre over. Du skal skabe et støttende og stærkt fundament for dine tanker. Derved giver du dig selv det bedste udgangspunkt for at tænke i en positiv retning og give den stærkeste præstation. Husk at det du har fokus på, får du mere af. Så lav et realitetstjek. Har din frygt overhovedet greb i virkeligheden?