Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Undgå fejlrekrutteringer

Marie Kongsted, Salgs- og marketingdirektør hos TACK International
5 min.
21.02.2022

- få 20 gode spørgsmål til dit næste interview

 

Hvis du har prøvet at ansætte medarbejdere, ved du, hvor svært det kan være at finde lige den, der både kan udføre jobbet på bedste vis og samtidig passe ind i teamet og organisationen.
Og hvis du ansætter den forkerte, bliver det både dyrt for din virksomhed og giver dig og kandidaten en dårlig oplevelse af ansættelsen (og den efterfølgende opsigelse).

Den perfekte kandidat er i min verden den, der socialt falder ind, som har motivationen for opgaverne og ikke mindst gerne vil lære. Vedkommende behøver ikke kunne det hele, men have den rigtige indstilling. Vores ansvar som organisation er derefter at udvikle medarbejderne og klæde dem fagligt på.

Du får her mine bud på, hvordan du minimerer risikoen for at ansætte den forkerte og et udsnit af de spørgsmål, jeg igennem tiden har stillet mange kandidater og som har hjulpet mig i det brutale udskillelsesløb.

Og så vil jeg afsløre mit hemmeligste våben i rekrutteringsprocessen…!

 

Kemi, kemi, kemi!

I bund og grund tror jeg, det er de færreste ledere, der ansætter mennesker, de ikke kan lide og ligesom i alle livets andre forhold - kærlighed, venskab etc. - er kemien afgørende. Er I på bølgelængde fra første færd, uanset faglige egenskaber, så er det en kandidat, du skal være ekstra opmærksom på. De fleste bruger mere eller i hvert fald ligeså meget tid med kollegaerne som med familien. Derfor skal de, du omgiver dig med, være nogen du kan lide og holder af, så hverdagen og de udfordrende tider bliver nemmere.

Ærligt talt, så har jeg ofte valgt at ansætte den, jeg havde bedst kemi med, fremfor den, der på papiret var den bedste kandidat. Hvis du er ‘vild’ med din nye medarbejder og I fungerer sammen, kan mange faglige kompetencer læres.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede podcasts

En jungle af floskler

Samtalen med kandidaten er selvsagt der, du skal lære personen så godt at kende, du kan – på rekordtid.
Her er det vigtigt at undersøge ansøgerens rosende ord om sig selv. De skriver måske i ansøgningen, at de er detaljeorienterede, proaktive og imødekommende. Men ’proaktiv’ fx er en floskel og det er meget individuelt, hvad vi lægger i det. Sørg for at forstå hvordan vedkommende tolker det, så du danner dig det korrekte billede af personen. Du kan eksempelvis bede om eksempler, hvor vedkommende har ageret proaktiv og på den måde vurdere, om I lægger det samme i det.


Svesken på disken

Når du skal ansætte en medarbejder, er det selvfølgelig vigtigt, at du finder den rette til virksomheden, men det er ligeså vigtigt, at virksomheden (og stillingen) er den rette for medarbejderen. Det er i begge parters interesse at matchet er så tæt på 100% som muligt.
Der bruges i dag mange jobtitler, der kan dække over mange forskellige arbejdsopgaver afhængigt af virksomheden. Der kan derfor opstå usikkerhed om, hvad jobbet egentlig indebærer, da der er forskel på hvad en projektleder laver i en stor international virksomhed og i en lille dansk virksomhed. En titel som konsulent kan også være op til fri fortolkning. I bund og grund er der ligeså mange forskellige forventninger til de forskellige stillingsbetegnelser, som der er virksomheder.
Sørg derfor for at beskrive stillingen så detaljeret, som tiden tillader og giv eksempler på opgaver og projekter, der tidligere er gennemført, så ansøgeren får et retvisende billede af virkeligheden og kan (eller ikke kan) se sig selv i det. Fortæl også hvilke processer der halter, og hvilke udfordringer virksomheden har, så det bliver realistisk og ikke et rosenrødt billede, du maler. Alle ved, at alle virksomheder har udfordringer, og der er ingen grund til at give den nye medarbejder en grum overraskelse.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler

”Testing testing…!”

Hvis det er muligt, kan du teste, hvordan din kandidat til jobbet vil reagere i en situation, vedkommende vil blive udsat for. På den måde kommer du et skridt nærmere beslutningen om, kandidaten er den rette.
Du kan med fordel simulere situationer, som kandidaten vil blive udsat for i sit arbejde. For eksempel en typisk kundehenvendelse hvor du afdækker kandidatens umiddelbare approach til kunden. Eller hvis en medarbejder skal arbejde meget med skriftlig kommunikation, kan du bede vedkommende om at skrive en tekst om et relevant emne.
Mange virksomheder bruger også diverse profilværktøjer, som eksempelvis DiSC til at vurdere kandidaten, hvilket jeg er stor tilhænger af, da det giver et godt billede af kandidatens selvindsigt.


Det hemmelige våben - Speed dating

Og nu til mit hemmelige våben.
Det er ikke nok, at du som leder, synes kandidaten er fantastisk. Det er også vigtigt, at det team, vedkommende skal indgå i, synes det samme. Jeg har igennem de sidste 15 år, hver gang jeg har skullet udvide mit (i øvrigt helt fantastiske) team haft alle med i processen. Det lyder omstændeligt og tidskrævende – det er jeg med på – men jeg er af den faste overbevisning, at det er en af grundene til, at jeg i dag har et team af medarbejdere, der udover at arbejde virkelig godt sammen, er tæt knyttede og meget omsorgsfulde overfor hinanden. Og det har været de ekstra timer værd.

Teamet tager en for holdet

Det har fungeret på den måde, at jeg, når jeg har indsnævret feltet til x antal gode kandidater, har inviteret dem ind til en samtale, hvor formålet har været, at de skulle møde resten af teamet. Det er måske for nogle en smule angstprovokerende at skulle til samtale med et helt team, men jeg har endnu ikke oplevet, at det gav bagslag. Kandidaterne er blot blevet mere motiverede for stillingen og virksomheden, fordi de har set et panel af venlige ansigter, der har stillet spørgsmål og forklaret om hverdagen. Her kommer vi også tilbage til ærligheden, og at kandidaten er så oplyst som muligt om det kommende job. Jeg har i de seneste samtaler også praktiseret at give teamet noget tid alene med kandidaten, så vedkommende har lejlighed til at stille spørgsmål, der måske er lettere at stille, når jeg ikke er tilstede. Derefter har jeg lyttet til mine medarbejderes feedback og har jeg i enkelte tilfælde undladt at ansætte en ellers egnet kandidat, fordi mit team ikke følte, det var det bedste valg.

En yderligere bonus er, at jeg kan mærke, de nuværende medarbejdere i teamet har en ekstraordinær interesse i at få den nye kollega godt i gang, fordi de selv har været med til at ansætte ham eller hende.


20 gode spørgsmål

Hvordan lærer du så folk at kende på en time? Stil de rigtige spørgsmål er selvfølgelig svaret, men hvad er de? Vælg bl.a. dem, hvor kandidaten skal reflektere over sig selv og situationer vedkommende har været i og konkrete spørgsmål, der relaterer sig til det job, de søger. På den måde kommer du hurtigst ind under huden på vedkommende.

Der findes selvfølgelig bunkevis af andre spørgsmål, men jeg har her samlet nogle af dem, der giver mest mening på et bredt plan.

Vil du lære at kommunikere målrettet og effektivt til dit team?

På kurset Motivational Leadership får du konkrete kommunikations værktøjer, så du kan motivere dine medarbejdere til at løse deres opgaver med øget engagement.

20 bud på relevante spørgsmål til dit næste kandidatinterview

  • Hvad er dine vigtigste opgaver i dit nuværende job?
  • Hvad kan du bedst lide ved dit nuværende job og hvad kan du mindst lide?
  • Hvad er du mest stolt af, at have nået i det job du har i dag?
  • Hvordan løste du din sidste store udfordring?
  • Hvad var dine vigtigste mål i år, og hvordan er det gået?
  • Hvordan vil dine tidligere kollegaer beskrive dig?
  • Hvad er er årsagen til du søger nyt job?
  • Hvad er dine forventninger til det job, du søger her?
  • Hvad er en god arbejdsplads for dig?
  • Hvordan ser en god arbejdsdag ud?
  • Hvad er et godt arbejdsmiljø for dig?
  • Hvad er en god kollega for dig?
  • Hvad skal en god leder gøre for, at du trives?
  • Hvad synes du en god medarbejder er?
  • I hvilke situationer føler du dig presset?
  • Hvis du skulle vælge en ting, hvad skal du så være bedre til og hvad vil du gøre for at blive bedre?
  • Hvilke andre job har du søgt?
  • Hvad er din opfattelse af vores virksomhed?
  • Hvad forestiller du dig bliver det mest udfordrende for dig i jobbet?
  • Hvis du fik jobbet, hvad vil være de første 3 ting du ville gøre?

af Jens Dalgaard

Adm. direktør hos TACK 

 

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.