Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
I tredje og sidste episode omkring AI dykker vi ned i, hvordan man bedst muligt kan implementere kunstig intelligens i sin virksomheds risikostyring og administration samt i sit lederskab. Endnu en gang har vi fået selskab af Per Simonsen, løsningsrådgiver ved A-one Solutions.
Skal man bruge AI til risikostyring, er det vigtigt med valide datakilder. Kunstig intelligens er nemlig databaseret, så det stiller et højt krav til det datagrundlag, der findes i virksomheden. AI kan sammenligne information på kryds og tværs og arbejder for os alle døgnets timer. Det giver virksomhederne en mulighed for at tage sine forbehold og justere til i realtid i stedet for at vente til den månedlige opfølgning. Kunstig intelligens kan give virksomhederne et bedre datagrundlag til de kritiske beslutninger og dermed optimere risikostyringen.
Den kunstige intelligens kan på baggrund af virksomhedens ældre data analysere og vurdere, hvilke tendenser den ser og hvad der kan ske i fremtiden, hvis virksomheden fortsætter i samme spor. Man kan altså bruge den eksisterende viden i virksomheden til at analysere fremtidige muligheder. På samme måde kan AI også bruge tidligere tendenser til at forudsige potentielle trusler.
Mange administrative medarbejdere frygter den hastige udvikling med kunstig intelligens, da AI især her kan spille en stor rolle i overtagelsen af rutineopgaver. Men det er der altså ingen grund til. Man skal prøve at se kunstig intelligens som den kollega man ikke før har haft i organisationen, men som man altid har manglet. Det er en virtuel kollega, der tilbyder ekstra arbejdskraft som man kan bruge til det grove arbejde og de kedelige tasteopgaver.
AI vil påvirke de administrative arbejdsgange, men kommer ikke til at erstatte medarbejdere og afdelinger.
De store fordele ved brugen af kunstig intelligens er, at man kan undgå en masse fejl og medarbejderne vil få mindre manuelt arbejde. Det kan frigive tid til, at man kan gå i dybden med nogle af de opgaver man ikke havde tid til før. AI kan analysere arbejdsgangene og se, hvor der skal sættes ind og optimeres i forhold til de daglige rutiner. Virksomheder skal fortsat have menneskelig indsigt, men der vil ske en ændring i de ting vi som personer gør og hvad har vi vores løsninger til at udføre for os.
Hvorvidt kunstig intelligens vil påvirke dit lederskab, kommer meget an på, hvordan man som leder tager AI-værktøjerne til sig. Den store fordel er, at kunstig intelligens kan frigive tiden fra driftsopgaverne foran skærmen til mere reel ledelse af sine medarbejdere. Det handler om at bruge sin tid rigtigt, når man er på arbejde – uanset om man er sælger eller leder.
Vi vil opleve at få flere dygtige ledere, fordi der frigives tid fra drift, som kan bruges på ledelse. Den dygtige leder vil bruge sin frigivne tid til medarbejderpleje og få dem til at performe endnu mere ved selv at være synlig.
Kunstig intelligens vil også hjælpe lederne med at holde styr på alle detaljerne og med at problemløse. Man vil blive endnu bedre klædt på til at tage de rette beslutninger, da de nu kan baseres på et mere reelt grundlag end tidligere. Når man ikke rammer skiven første gang, så kan man være sikker på, at kunstig intelligens gør det for os.
Implementerer man kunstig intelligens korrekt og opstiller de rette kriterier, så har man et værktøj, der er skræddersyet til lige netop ens virksomheds specifikke behov. De virksomheder, der vinder i en verden med AI, er dem, der er proaktive i brugen af det.