Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Ros er et værdifuldt og gratis ledelsesværktøj, du som leder skal benytte dig af. Du skal dog agere varsomt, hvis rosen skal virke oprigtig og give den ønskede effekt. At være god til at rose er derfor også baseret på, om du forstår at undgå overfladiske og ligegyldige kommentarer, der bare vil virke som smiger på medarbejderne. For mange mennesker er det ikke selve dét at få ros, der er vigtigt, men derimod om ordene er oprigtige og berettigede. I denne artikel får du 5 gode råd til, hvordan du konstruktivt roser dine medarbejdere og herigennem opnår et styrket sammenhold på arbejdspladsen, som helt sikkert vil have en motiverende effekt på dine medarbejdere.
For at rosen overhovedet skal have en effekt, kan du med fordel skrive dig bag øret, at ros skal være en naturlig del af arbejdsmiljøet og medarbejdernes dagligdag. Derfor er det vigtigt, at du roser dine medarbejdere ofte, så det ikke kommer bag på dem og fostrer mistænksomhed hos medarbejderne. Som leder skal du af denne grund være påpasselig med at rose i koncentrerede doser og derefter lade stå til i længere tid. Det vil være langt mere gavnligt at inkorporere feedback som en naturlig del af dagligdagen.
Artiklen fortsættes herunder.
Når du roser dine medarbejdere, er det vigtigt, at du tager hensyn til dem. I Danmark lever janteloven i bedste velgående, og det kan derfor for mange virke uvant at modtage ros for deres personlige præstationer. Vær derfor opmærksom på ikke at gøre dine medarbejdere forlegne ved at rose dem foran andre. Som en ekstra bonus vil det at blive rost i enerum også ofte have den effekt at virke mere intim for medarbejderen – og derfor ligeledes fremstå som et ubetinget oprigtigt kompliment.
Hvis du reflekterer over den ros, du har tænkt dig at give en medarbejder, kan det være en god idé at tænke i en overskrift på det overordnede budskab. Hvis der er en klar og tydelig retning på hvad, du siger og roser, vil den pågældende medarbejder lettere kunne tage rosen til sig. Medarbejderen bør ikke være i tvivl om, hvad deres præstation har af betydning for dig, virksomheden eller arbejdsmiljøet. At være klar i mælet kan derfor forstærke den effekt, din ros har for den ansatte.