Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Du skal tænke gennem krisen
Mange mennesker kan i svære perioder opleve, at bekymringerne tårner sig op til over begge ører og gør det vanskeligere at holde fokus på det, der skal bringe en sikkert ud på den anden side. Det er i den forbindelse vigtigt, at du sørger for at tænke igennem krisen og husker på, at der er en fremtid forude. Det vil lade dig opretholde et positivt, konstruktivt og vindende mindset, der vil give dig de bedst mulige forudsætninger for at klare krisetiden med skindet på næsen. I det følgende vil der blive redegjort for 5 af de forhold, som du bør værdige en tanke, hvis du står i en svær situation, hvor effektivitet og mentalitet bliver afgørende.
Vi kan ikke komme udenom, at du først og fremmest er nødt til at løse den situation, som du befinder dig i. Gør derfor hvad, der kræves for at konsolidere din organisation, så I står stærkere på den korte bane, og begynd desuden at planlægge fremtiden, så mulighederne bliver synliggjort, og medarbejdernes motivation samt tro på fremtiden bliver styrket. I din planlægning gør du klogt i at huske på din vision og mission - hvad er det, I skal, for at nå det I gerne vil, og brug dette som et godt udgangspunkt.
Når det begynder at gå skidt, og ordrebøgerne svinder ind, kan man blive tilbøjelig til i desperation at devaluere sig selv og sit produkt for at afsætte det. Hvis du gør det, vil kunderne dog også have hang til at gøre det, så sælg ikke billigt ud, men husk derimod på, hvad du og dine produkter er værd, ellers vil det kunne give bagslag på længere sigt, når kunderne ikke længere vil betale den pris, det rent faktisk koster.
Når livremmen strammes ind, vil marketingbudgettet også ofte lider under det, men der skal naturligvis penge i kassen for at holde skibet flydende, så hav fokus på og investér i mulig omsætning. Husk på dine eksisterende kunder og hvilket mersalg, du kan skaffe ad denne vej, og skab samtidig fundamentet for det nye salg, så der er gode forudsætninger for fremtiden. Hvis nye kunder skal kunne finde dig, er du nødt til at være synlig for dem, og den synlighed kan du skabe ved at tænke kreativt og finde nye måder at tilgå potentielle kunder. Eksempelvis kan du på tværs af online platforme – så som sociale medier – producere fængende indhold, der griber folks opmærksomhed og kan være med til at udvide dit netværk. Sørg desuden for at ramme de nye, potentielle kunder med mange berøringer, så du for dem ikke fortaber dig i glemsomhedens tåger.
Det bliver i træge tider endnu vigtigere, at du arbejder så effektivt som muligt, og det betyder blandt andet, at du må gøre op med spild og pseudoarbejde og sortere det fra. Tænk på alt det, der ikke bidrog til omsætningen på den ene eller anden måde, hvad enten det måtte være møder, målinger eller opgaver, så du kan skære ind til benet og fokusere på de ting, der er essentielle lige nu.
Det er formentlig en ny virkelighed, du befinder dig i, og det vil stille nye krav til både dine egne og andres sæt af kompetencer. Måske skal jeres indsats justeres, og det kan eksempelvis afføde et behov for, at man skærper hinanden på forskellige faglige fronter. Det betyder altså, at du skal udvikle de kompetencer, som du får brug for – først på den korte bane og derefter på den lange. Husk derfor, og vær indstillet på, at dygtiggøre dine medarbejdere for at give dem gode forudsætninger for at tackle de udfordringer, I vil møde i den kommende tid.
Det er nemt at blive slukøret, hvis du fokuserer for meget på selve krisetiden, så forsøg også at se igennem den og ud på den anden side. Planlæg ligeledes fremtiden, så dine medarbejdere også får en tro på, at det kan lade sig gøre, hvilket kan være med til at forbedre arbejdsmiljøet under krisen, ligesom det kan øge motivationen blandt dine medarbejdere. Glem heller ikke at nye udfordringer ofte kræver nye kompetencer, så skærp dine medarbejdere fagligt, så I er forberedte og klar til at håndtere den nye situation. Held og lykke med arbejdet!