Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Nutidens medarbejdere vælger ikke kun deres næste virksomhed, men også i høj grad deres næste chef.
Hvis det er dig, der er chefen, hvad vil du så gøre ved det?
Mit råd er, at du gør noget ved din kommunikation. Du skal være i stand til at formidle, at du ER en leder, som det er umagen værd at arbejde for. At du er stærk, fordi du kan nå planlagte mål og resultater, skabe en sund kultur på arbejdspladsen og holde på andre dygtige og glade medarbejdere. Og at du er i stand til at undgå, at arbejdspladsen bliver en sandkasse eller en hønsegård.
Er det svært? Og hvad hvis du ikke er en født leder? Dertil er kun at sige, at selv om du ikke er det i forvejen, kan du blive det - men kun, hvis du øver dig.
Det behøver ikke at være indviklet. Disse 8 gode råd klarer det meste af arbejdet.
Vil du lære mere om, hvordan du bliver en god leder? Bestil beskrivelsen af kurset Motivational Leadership her og læs mere.
Din måde at være på, styrken i det du siger, og måden du bruger din krop på, betyder mere end hvad du siger. Vær sikker på dig selv og kommunikér med dine medarbejdere, som du gerne selv vil kommunikeres til. På den måde bliver du forbillede for din organisations kommunikation såvel internt som eksternt.
Kommunikation er stærkere, når dine medarbejdere ved, hvem du er, og hvad du står for. Om det kaldes branding, værdier eller vision er sådan set lige meget, bare det er tydeligt, hvad der menes. Det vil skabe mindre tvivl i medarbejderens hverdag og være med til at inspirere den enkelte til at yde mere.
Ledelseskommunikation skal gå begge veje, for alle vil gerne høres. Find dine gode kanaler blandt dine medarbejdere, lyt og ros de gode ideer, glem Janteloven og giv credit til din kilde - fortæl den resterende organisation hvor ideen kom fra.
Forstå din medarbejders generelle psykologiske adfærd og motivationsmønster. Tilpas dit budskab, kommunikationsform og strategi til den person eller gruppe du står over for. Og brug den viden, når der opstår en spontant kommunikation – den kan være afgørende for din succes som leder.
Artiklen fortsættes herunder.
Brug kun 20 procent på information, men 80 procent på personlig kommunikation. Samtale skaber handling gennem påvirkning af tanker og følelser. Information kan alle selv skaffe sig (men sørg for at have effektive informationskilder, f.eks. et stærkt intranet.)
Kommunikér åbent og ærligt. Det er ikke altid, du kan fortælle, hvad der kommer til at ske. Stå ved det og forklar hvorfor, og hvornår du kan. Anerkend at alle kan lave fejl – også du. Lad være med at tro, det ikke bliver opdaget, men indrøm og forklar, hvad du har tænkt dig at gøre ved det, og hvordan du vil sikre, det ikke sker igen.
Er budskabet vigtigt, skal kommunikationen give udtryk for det; men fald ikke i ”ulven kommer-” fælden. Der skal være et fornuftigt match mellem indpakning og budskabets vigtighed.
Medarbejderens dagligdag er et virvar af budskaber fra systemer, kollegaer og omverden. Konkurrencen er stor, og dine medarbejdere vælger selv, hvad de vil give fokus. Din opgave som leder, er at vinde den konkurrence, og hvis du er bevidst om dine konkurrenter til medarbejdernes opmærksomhed, og følger min råd, vil dine medarbejdere vælge dig. Og din virksomhed vil få de ansatte, den behøver.
Læs også artiklen "Drøm med ambition og led med overbevisning".