Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Planlægning er afgørende for enhver sælgers succes, men udover at give os overblik og sikre os at vi bruger vores tid rigtigt på de rigtige emner, så giver det os samtidig mulighed for at lave de helt rigtige ting på det helt rigtige tidspunkt i forhold til vores egen og kundernes dagsenergikurve.
Begrebet ”nu skal jeg lige vågne” er i princippet rigtigt, men det tager ikke hele formiddagen. Brug dagens første halve time til at blive klar - ryd op, forbered, sæt mål, og aktivér de emner, du gerne vil bearbejde med en opvarmningsmail (”jeg ringer senere”-mailen).
Fra 9 til 11 peaker vores energikurver første gang, og det samme gør vores kunders. Det er derfor de to vigtigste salgstimer på dagen, og her vi med højt indsatsniveau skal ramme så mange kunder som muligt – glem det administrative og det, der kan vente. Vi er skarpe og fulde af energi, hvilket ofte bliver til overskud og positivitet. Vores salgsdag vindes her.
Timen frem mod frokost er fortsat god, men energien falder, og tiden her skal bruges til at samle op og registrere alt det, vi fik igennem ved dagens første salgspeak. Få ryddet dine skriveborde, tøm din indbakke, og sørg for at holde din frokost. Kom op og stå og ud at gå – få mad og frisk luft. Det er afgørende for eftermiddagens energi.
Artiklen fortsættes herunder.
Efter frokost skal vi igen ”lige vågne”, men det behøver ikke tage lang tid – 10 min. Hent din kaffe, revidér dine mål, og sikr, du har det, du skal bruge til dagens andet salgspeak.
Fra 13 til 15 peaker vores energikurver for anden gang, og formiddagens forløb gentages. Men pas på, at kurven flader hårdt ud først på eftermiddagen, så sæt din tid til klokken 15, og hold dit indsatsniveau frem til da, og tag det derefter roligt i en time, hvor du igen samler op og registrerer hvad, der skete i de to timer, du lige har været igennem.
Dagen slutter, og energien er lav til sidst; du kan derfor med fordel afsætte tid i dette tidsrum til de mere administrative gøremål, som det ville være spild af god energi at udføre tidligere på dagen. Ryd op, planlæg dagen i morgen, og læg de første opgaver klar, så du kommer godt fra start, og det ikke tager lang tid ”at vågne” i morgen.
Tænk altid over, at du skal bruge din tid rigtigt, og pas på tidsrøverne og overspringshandlingerne. Tiden er kostbar, og tiden er din - når den er gået, er den væk.
Tid er farlig for os sælgere, fordi vi er i konstant konkurrence, og i morgen kan det være for sent, og vi kan samtidig ikke bare ringe til vores kunder i aften. Det gælder derfor overordnet om at udnytte sin tid rigtigt ved at skabe overensstemmelse og samhørighed mellem sin dagsenergikurve og de planlagte aktiviteter for dagen. Kort sagt, sørg for at udføre de rigtige opgaver på det rigtige tidspunkt ud fra en betragtning om dit eget og dine kunders varierende energiniveau.