Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Efter en større krise vil mange virksomheder stå i en situation, hvor de oplever et behov for gøre en ekstra indsats for at bringe organisationen tilbage på rette spor. Nogle vil antageligt være tilbøjelige til at udtænke store forkromede idéer og initiativer, som de gerne vil iværksætte, men inden du begynder at tænke ud af boksen, bør du i stedet tænke ind i boksen. Fokusér på det du allerede gør som virker og på de lavpraktiske aspekter af din arbejdsgang - start med at effektivisere her, da det alene kan give et stort udbytte. Det får du 6 gode råd til, så du kan sikre en effektiv og målrettet arbejdsindsats.
Først bør du sørge for, at du arbejder ud fra hensigtsmæssige målsætninger i lyset af den situation, som din organisation befinder sig i, og det kan du kun gøre ved at præcisere og tydeliggøre målene med dem, du refererer til. Gentænk derfor dine primære mål ud fra de nye forudsætninger og vilkår, du nu arbejder under i dit marked, og afstem herefter dine mål med dit bagland, så der hersker utvetydig enighed om målsætningerne. Herved sikrer du, at du arbejder hen imod de rigtige mål, som er samstemmende med din organisations overordnede mål, der formentlig også er blevet revideret under krisetiden.
Din tid er din vigtigste ressource, så udnyt den rigtigt ved at planlægge din arbejdsdag effektivt og helt ned i detaljen, så du får størst muligt udbytte af den. Fokusér på de indsatser, der er med til at skabe dine konkrete resultater, og sæt gerne nogle tydeligt definerede mål for dig selv for hver enkelt dag; både så du har noget at stræbe efter, men også for at have noget at fejre, når det lykkes. Pas samtidig på de små tidsrøvere og overspringshandlinger, der hurtigt kan snige sig ind i arbejdsdagen og føre krig mod din effektivitet, da de har det med at stjæle mere tid, end man regner med.
Artiklen fortsættes herunder.
Som led i at udnytte din tid rigtigt, gør du klogt i også at analysere dine arbejdsopgaver og fjerne de af dem, som enten reelt ikke er dine opgaver, eller som ikke understøtter dine målsætninger på den ene eller anden måde. Dine mål er det centrale her, så du bør holde op med det, du kan, for at få mere tid til de essentielle opgaver, der bringer dig tættere på dine mål.
Vi kan ikke altid selv have alle de rigtige svar, så for at du kan nå dine mål på bedste vis, er det vigtigt, at du vælger de rigtige partnere at samarbejde med eller søge sparring fra. Du bør derfor tænke strategisk ift., hvem du har i dit netværk, hvad de kan bidrage med, og hvordan de kan hjælpe dig med at komme nærmere dine mål. For dig som medarbejder kunne dette være personer, der kan være behjælpelige i de fag- og ansvarsområder, din stilling vedrører, og for dig som er leder kunne det være betydningsfulde stakeholders, der kan have indflydelse på forretningsmæssige mål. Derudover betyder det også meget, at de personer du generelt omgiver dig med, er mennesker som vil dig og giver dig positiv energi.
Din tro på dig selv påvirker ikke bare dit velbefindende og din arbejdsglæde; den kan også have en stor indvirkning på de resultater, du leverer. Hold derfor fast i den, du er, det du kan, og det du vil, men erkend og forstå samtidig den situation, du befinder dig i, samt de ressourcer du har til rådighed, så du kan identificere mulighederne i din nuværende situation. Du kan desuden med fordel definere dine tidligere succeser for at forstå, hvad det var, du gjorde godt, og hvorfor du havde succes med det. Herefter vil det blive så meget desto nemmere for dig at inkorporere alle de gode elementer i det, du gør lige nu, og det du gerne vil gøre i fremtiden. Husk på; det er sjældent, at lette løsninger holder i længden.
Det hjælper ikke på situationen at forholde sig passivt, så kom i gang med arbejdet, og bliv ved med at klø på. Pas samtidig på den snigende selvmedlidenhed, der let kan blive en hindring for dig ift. at nå dine mål, og dræb alle de dårlige undskyldninger, der – med de mest positive briller på – ikke bringer dig tættere på dine mål. Kun hårdt arbejde kan ændre din situation, men det kræver, at du tror på det lange seje træk og ikke mister modet undervejs.
Du vil med disse 6 råd kunne optimere flere aspekter af din arbejdsgang, og selvom det kan være fristende at begynde at tænke i større baner, så snart verden vender tilbage til normalen, så sørg i stedet for at have de mindre, men vigtigere, aspekter på plads, så du sikrer, at din tid såvel som organisationens ressourcer bliver brugt hensigtsmæssigt.