Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Der er mange, der er dygtige til at kommunikere og der er nogle, der bestemt kan blive bedre. Meget af vores kommunikation i dag er for hurtig og de vigtige samtaler, vi har, er dårligt forberedte. Det mener Jens Dalgaard, adm. direktør hos TACK, i hvert fald og derfor dykker vi i denne episode af TACK TALKS ned i kernen af effektiv kommunikation med udgangspunkt i You-We-I-modellen.
You-We-I-modellen er en tilgang til kommunikation, hvor modtageren er i centrum og modellen kan anvendes i mange forskellige situationer og kontekster. Netop denne tilgang til kommunikation kan revolutionere dine samtaler, skabe tillid og et solidt fundament for meningsfuld dialog i dine relationer.
Lyt og læs med, når Jens Dalgaard og vært Jakob Sloth Linneberg gennemgår baggrunden for You-We-I-modellen samt hvordan du kan anvende og implementere denne fantastiske kommunikationsmodel i praksis.
You-We-I – skabt i 1940’erne af den ene af TACKs grundlæggere, Alfred Tack - er mere end blot en model. Det er en tilgang til kommunikation, som i store træk handler om, at;
Netop ansvaret for dialogen er afgørende, og det er gennem denne proces, at vi opnår ligeværdige samtaler, hvor begge parter beriges. Det er vigtigt at understrege, at You-We-I ikke kun er relevant for specifikke samtaler. Det er en grundmodel for kommunikation, der kan tilpasses forskellige situationer.
Jens deler desuden sin indsigt i, hvordan emotionel intelligens spiller en afgørende rolle i at skabe meningsfuld kommunikation.
Jens fortæller, at brugen af You-We-I i kommunikationen ændrer dynamikken sammenlignet med den traditionelle kommunikation som de fleste benytter. Traditionel kommunikation kan nemlig virke overrumplende, da modtageren nødvendigvis slet ikke er klar til at modtage vores budskab, hvorimod You-We-I-modellen har en mere involverende tilgang. Ved at stille spørgsmål og vise oprigtig interesse for modtageren skabes der en atmosfære, hvor budskaber kan udveksles effektivt, og begge parter føler sig berigede i samtalen.
Alle kan lære at kommunikere effektivt med You-We-I, hvis man har fokus på at styrke egne kompetencer og egenskaber. Det kræver nemlig specifikke færdigheder og kompetencer - herunder empati, nysgerrighed og forberedelse - at anvende You-We-I modellen, når man kommunikerer.
You-We-I modellen kan bl.a. bruges til:
Ved at implementere You-We-I-modellen i din kommunikation vil du opleve en transformation i dine samtaler, skabe et positivt og berigende miljø samt styrke din evne til at lede og kommunikere effektivt.
Det kræver en særlig virksomhedskultur at kunne implementere You-We-I succesfuldt. Udfordringer som silodannelser mellem afdelinger og egoisme kan nemlig forhindre effektiv anvendelse af modellen. Derfor er det vigtigt med en organisation, hvor samarbejde og åbenhed er centrale værdier. Selvom man arbejder i forskellige afdelinger, så har man i virksomheden et fælles mål. You-We-I kan bidrage til at skabe forståelse og samarbejde på tværs af afdelinger og arbejdsområder.