Hent vores kursuskalender 2024

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Konflikthåndtering & Problemløsning

Håndtér det uhåndterbare

I den intense verden vi lever i, er det umuligt at undgå konflikter eller ikke at møde problemer. Kunsten er at se dem komme og sikre, at disse ikke accelererer. Uanset hvordan vores organisationer ser ud og hvilke mennesker, vi arbejder sammen med, vil der altid opstå udfordringer. Det kan eksplodere i nuet eller bygges op over år og måden, hvorpå de håndteres har en meget stor indflydelse på virksomhedens daglige effektivitet og samlede arbejdsmiljø. Med den nødvendige viden om konflikthåndtering og problemløsning vil deltagerne lære at identificere og forstå de forskellige konflikttyper. Det vil betyde, at potentielle konflikter gribes i opløbet, og at de uundgåelige konflikter løses mere gnidningsfrit. En god konflikthåndtering og problemløsning bliver med det samme en stor fordel for hele organisationen.

2 dage
As low as Kr. 12.500
13.06.24 - 14.06.24
Aarhus
Ledige pladser
19.09.24 - 20.09.24
Værløse
Ledige pladser
28.11.24 - 29.11.24
Aarhus
Ledige pladser

Personlig udvikling til flere i din virksomhed?

Er I flere i din virksomhed, der står med samme udviklingsbehov, kan det betale sig, at få et kursus eller en uddannelse skræddersyet til jer. Ring til
os på tlf. 70101201 eller kontakt os her for at høre mere om jeres muligheder.

Målgruppe

Alle som i arbejdet med kunder, kolleger eller andre interessenter oplever tilspidsede situationer, der kan udvikle sig til en konflikt.

Dit udbytte

Som deltager på kurset Konflikthåndtering & Problemløsning bliver du i stand til at:

  • Identificere en potentiel konflikt, før den udvikler sig
  • Håndtere en konflikt, som allerede er i gang
  • Bruge konflikter positivt, så de biddrager til udviklingen i virksomheden
  • Kommunikere konstruktivt og effektivt – også i tilspidsede situationer

Virksomhedens udbytte

Din virksomhed vil få en medarbejder, der:

  • Forstår at håndtere uoverensstemmelser på en positiv og konstruktiv måde
  • Er med til at øge effektiviteten i både kommunikation og opgaveløsning
  • Bidrager aktivt til et godt arbejdsmiljø ved at kunne forebygge konflikter

Vil du have hele beskrivelsen i din indbakke?

Indhold

Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig gennem kurset.


Konfliktens potentiale og udfordringer

  • Typer af konflikt – få styr på årsagerne til konflikten
  • 5 klassiske fejl, som optrapper konflikten
  • Udvikling gennem konstruktiv konfliktløsning


Dit syn på og din forståelse for konflikter styrker din evne til det gode samarbejde

Konflikttrappen

  • Hvordan konflikten typisk eskalerer: de 5 trin
  • De kritiske signaler, du skal fange inden eskalationen
  • Sådan sikrer du, at I ”går ned ad trappen”


Lær at stille skarpt på de tidlige signaler og se, hvordan du lettest kan afværge konflikten

Konflikthåndteringsstile

  • Styrker og svagheder ved de 5 håndteringsstile
  • Få indblik i din egen foretrukne stil
  • Lær at bruge de fem stile fleksibelt og situationsspecifikt


Bevidsthed om din egen stil og om mulighederne for at gøre noget andet vil øge dine handlemuligheder i hver situation


Tillid – den nødvendige forudsætning

  • Tillid vs. mistillid
  • Sådan skaber du tillid i konfliktsituationen
  • Indlevelse, transparens og fælles agenda


Lær at arbejde struktureret med tillid, så du kan bevare den konstruktive dialog i anspændte situationer

Din egen rolle i konflikten

  • Selvledelse: sådan bevarer du roen og evnen til at tænke kreativt
  • Dit eget verdensbillede, værdier og overbevisninger
  • Mediation og mægling – sådan hjælper du andre gennem en konflikt


Styrk din evne til at gøre det rigtige i konfliktfyldte situationer, så I kommer effektivt videre

Kommunikation og konfliktløsning

  • Sprogets betydning i de kritiske faser
  • Design din kommunikation, så den bliver konstruktiv
  • Spørgsmål og vendinger til løsningsorienteret dialog i konfliktsituationen


Bliv bevidst om dit sprog og de sproglige værktøjer, der skal til for at afspænde den konkrete situation og komme godt videre


Strategier til forebyggelse af konflikter

  • Før, under og efter: hvad skal vi fokusere på
  • Strategier du selv kan bruge til at forebygge konflikter
  • Sådan hjælper du din arbejdsplads til at blive bedre


Bedre arbejdsklima gennem forebyggelse af konklifter

Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem

Form

Kurset afholdes som eksternatkursus over 2 dage. Der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag: kl. 9.00 til 16.30
2. dag: kl. 9.00 til 16.30

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus.

Alle priser er ekskl. moms.

Metode

Kurset er lektionsinddelt. De teoretiske indlæg følges op af forskellige typer af cases og øvelser, der sikrer indlæring og omstilling til dagligdagen. Instruktøren vil trække på både holdets og egne erfaringer for at få perspektiv på udfordringer og muligheder omkring konflikthåndtering, problemløsning, roller og kommunikation i organisationen.

Praktisk info

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus. 

Værløse
KolleKolle
Frederiksborgvej 105
3500 Værløse

Aarhus
Hotel & Konferencecenter HORISONT
Agro Food Park 10
8200 Aarhus N

Læs mere om vilkårene ved tilmelding til de åbne kurser

Har du brug for hjælp til dit kursusvalg?

Vi sidder klar til at rådgive dig på tlf. 70 10 12 01

Denne uddannelse kunne også være for dig

Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.

Det siger andre kursister om kurset

Relaterede kurser

Kursus i konflikthåndtering: To kollegaer diskutererKursus i konflikthåndtering: To kollegaer diskuterer

Konflikter opstår mellem mennesker

Der findes mange forskellige typer af konflikter, vi kan blive draget ind i på vores arbejdsplads og i vores privatliv. Konflikter på jobbet kan bl.a. opstå mellem medarbejdere og ledere, medarbejder og kunde, medarbejder og samarbejdspartner samt kollegaer imellem. Uanset hvor i organisationen, og i livet, du befinder dig, så vil god indsigt og de rette værktøjer til at forstå og løse konflikter kun være med til at spare dig selv og din virksomhed for megen tid, penge og ikke mindst ubehag. Derudover kan den rette tilgang til konfliktløsning være med til at udvikle relationer og organisationer på en konstruktiv måde. Dette kan bl.a. opnås igennem kurser i konflikthåndtering.

Kurser i konflikthåndtering kan minimere tidsrøvere og sygefravær

Konflikter på en arbejdsplads kan være en rigtig tidsrøver og koste dyrebar tid, der ellers kunne være brugt på arbejde eller noget andet konstruktivt. Hvad der dog kan være en yderligere alvorlig konsekvens af konflikter i en virksomhed er den negative indvirkning på arbejdsklimaet. Hvis der er dårlig stemning blandt de ansatte i en afdeling, kan det hurtigt føre til en stigning i sygefraværet.

Derfor kan kurser i konflikthåndtering være en god investering. På et kursus i konflikthåndtering får du redskaber til at håndtere konflikterne, inden de eskalerer, og når konflikter bliver håndteret korrekt, kan de tilmed være med til at styrke og udvikle samarbejdet.

Forskellige typer af konflikthåndtering 

Som leder er det vigtigt at du afstemmer forventninger med dine medarbejdere. Den dygtige leder viser vejen, hjælper og støtter, når det er nødvendigt. Vedkommende giver feedback og belønner resultater på retfærdig vis. Lederen skal besidde et menneskeligt overskud, hvilket vil medvirke til at fremme den enkelte medarbejders såvel som hele teamets motivation og kompetencer.

God ledelse sikrer, at både hver enkelt medarbejder og teamet som helhed er klædt på til at håndtere fremtidens krav. Derfor er en konstant udvikling af af dig som leder og dine medarbejdere afgørende for trivslen og dermed virksomhedens succes. Denne udvikling kan bl.a. ske vha. kurser og anden uddannelse.

Konflikttyper: eftertænksom mand ved arbejdsstationKonflikttyper: eftertænksom mand ved arbejdsstation
Kurser i konflikthåndtering: kursister ved bordKurser i konflikthåndtering: kursister ved bord

Hvad kan et kursus i konflikthåndtering gøre for din virksomhed?

De fleste kan være enige i, at konflikter så vidt muligt bør undgås. Udover at spare virksomheden for tid, ubehag, sygefravær og i værste fald opsigelser, så er der også mange andre fordele for både ledere og medarbejdere ved at tage et kursus i konflikthåndtering. Virksomhedens samlede effektivitet øges, når uoverensstemmelser ikke får lov at eskalere til konflikter, men i stedet løses på en positiv og konstruktiv måde.

Skræddersyede kurser i konflikthåndtering til din virksomhed

Er I flere i din afdeling eller virksomhed, som har behov for gode redskaber til konflikthåndtering, kan det være en fordel for jer at få skræddersyet et kursus i konflikthåndtering. På den måde sikrer I, at I har de samme begreber og den samme forståelse for, hvordan god og konstruktiv konflikthåndtering skal implementeres i netop jeres organisation.

Med et skræddersyet kursus i konflikthåndtering med TACK som underviser, får I et forløb, hvor der er fokus på netop jeres behov og de specifikke udfordringer, I står overfor i hverdagen. Vores kursusvejledere sidder klar til uforpligtende at rådgive jer om mulighederne for et firmatilpasset forløb i konflikthåndtering. Ønsker du en snak om jeres muligheder, så ring til os på tlf. 70 10 12 01.

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.