Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Kursus i konflikthåndtering

Håndtér det uhåndterbare

I den intense verden vi lever i, er det umuligt at undgå konflikter. Kunsten er at se dem komme og sikre, at de ikke accelererer. Uanset hvordan vores organisationer ser ud og hvilke mennesker, vi arbejder sammen med, vil der altid opstå udfordringer. De kan opstå pludseligt eller bygges op over år og måden, hvorpå de håndteres, har meget stor indflydelse på virksomhedens daglige effektivitet og samlede arbejdsmiljø. Med den nødvendige viden om konflikthåndtering og problemløsning vil du lære at identificere og forstå de forskellige konflikttyper. Det vil betyde, at potentielle konflikter gribes i opløbet, og at de uundgåelige konflikter løses mere gnidningsfrit. God konflikthåndtering og problemløsning med fokus på konstruktivt samarbejde er til stor fordel for hele organisationen.

2 dage
As low as Kr. 12.500
03.03.25 - 04.03.25
Værløse
Tilmeld venteliste
19.05.25 - 20.05.25
Aarhus
Ledige pladser
22.09.25 - 23.09.25
Værløse
Ledige pladser
27.11.25 - 28.11.25
Aarhus
Ledige pladser

Personlig udvikling til flere i din virksomhed?

Er I flere i din virksomhed, der står med samme udviklingsbehov, kan det betale sig, at få et kursus eller en uddannelse skræddersyet til jer. Ring til
os på tlf. 70101201 eller kontakt os her for at høre mere om jeres muligheder.

Målgruppe

Alle som i arbejdet med kunder, kolleger eller andre interessenter oplever tilspidsede situationer, der kan udvikle sig til en konflikt.

Dit udbytte

Som deltager på kurset Konflikthåndtering & Problemløsning bliver du i stand til at:

  • Identificere en potentiel konflikt, før den udvikler sig
  • Tackle konfliktsituationer, som allerede er i gang/ nedtrappe konflikter
  • Bruge konflikter positivt, så de biddrager til udviklingen i virksomheden
  • Kommunikere konstruktivt og effektivt, også i tilspidsede situationer

Virksomhedens udbytte

Din virksomhed vil få en medarbejder, der:

  • Forstår at håndtere uoverensstemmelser på en positiv og konstruktiv måde
  • Er med til at øge effektiviteten i både kommunikation og opgaveløsning
  • Bidrager aktivt til et godt arbejdsmiljø ved at forebygge konflikter

Vil du have hele beskrivelsen i din indbakke?

Indhold

Herunder kan du læse mere om kursets indhold og dermed, hvilke værktøjer og kompetencer du vil tilegne dig på kurset.


Konfliktens potentiale og udfordringer

  • Indsigt i typer af konflikt – få styr på årsagerne til konflikten
  • 5 klassiske fejl, som optrapper konflikten
  • Udvikling gennem konstruktiv konfliktløsning

Dit syn på og din forståelse af at konflikter styrker din evne til det gode samarbejde

Konflikttrappen

  • Hvordan en konflikt typisk eskalerer: de 5 trin
  • De kritiske signaler, du skal fange inden eskalering
  • Sådan sikrer du, at I ”går ned ad trappen”

Lær at stille skarpt på de tidlige signaler og se, hvordan du lettest kan afværge konflikten

Konflikthåndteringsstile

  • Styrker og svagheder ved de 5 håndteringsstile
  • Få indblik i din egen foretrukne stil og din egen kommunikation
  • Lær at bruge de fem stile fleksibelt og situationsspecifikt

Bevidsthed om din egen stil og om mulighederne for at gøre noget andet vil øge dine handlemuligheder 


Tillid – den nødvendige forudsætning

  • Tillid vs. mistillid
  • Sådan skaber du tillid i konfliktsituationen
  • Indlevelse, transparens og fælles agenda

Lær at arbejde struktureret med tillid, så du kan bevare den konstruktive dialog i anspændte situationer

Din egen rolle i konflikten

  • Selvledelse, egen adfærd: sådan bevarer du roen og evnen til at tænke kreativt
  • Dit eget verdensbillede, værdier og overbevisninger
  • Mediation og mægling – sådan hjælper du andre gennem en konflikt

Styrk din evne til at gøre det rigtige i konfliktfyldte situationer, så I kommer effektivt videre

Kommunikation og konfliktløsning

  • Sprogets betydning i de kritiske faser - god kommunikation
  • Design din kommunikation, så den bliver konstruktiv og tager hensyn til andres følelser
  • Spørgsmål og vendinger til løsningsorienteret dialog i konfliktsituationen, herunder aktiv lytning

Bliv bevidst om dit sprog og de sproglige værktøjer, der skal til for at afspænde den konkrete situation og komme godt videre


Metoder til forebyggelse af konflikter

  • Før, under og efter: hvad skal vi fokusere på
  • Strategier du selv kan bruge til forebyggelse
  • Sådan hjælper du din arbejdsplads til at blive bedre

Bedre arbejdsklima gennem håndtering og forebyggelse af konklifter

Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem i din dagligdag

Form

Kurset afholdes over 2 dage. Der undervises på følgende tidspunkter:

1. dag: kl. 9.00 til 16.30
2. dag: kl. 9.00 til 16.30

 

Alle priser er ekskl. moms og inkl. fuld forplejning.

Metode

Dette kursus i konflikthåndtering består af teoretiske indlæg, som følges op af forskellige typer af cases og øvelser, hvor de mange konflikter, vi kan møde i dagligdagen, er omdrejningspunkt. Denne tilgang sikrer indlæring af teori og omstilling til denne til praksis. Instruktøren vil trække på både holdets og egne erfaringer for at få perspektiv på udfordringer og muligheder omkring praktisk konflikthåndtering, problemløsning, roller og kommunikation i organisationen.

Praktisk info

Kurset afholdes på Sjælland, nord for København i Værløse samt i Jylland i Aarhus. 

Værløse
KolleKolle
Frederiksborgvej 105
3500 Værløse

Aarhus
Hotel & Konferencecenter HORISONT
Agro Food Park 10
8200 Aarhus N

Læs mere om vilkårene ved tilmelding til de åbne kurser

Har du brug for hjælp til dit kursusvalg?

Vi sidder klar til at rådgive dig på tlf. 70 10 12 01

Denne uddannelse kunne også være for dig

Når du booker en uddannelse, som består af 4 kurser, sparer du 15% på den samlede pris. Har du brug for vejledning til at vælge den rette uddannelse, så sidder vi klar til at tale med dig på tlf. 70101201.

Det siger andre kursister om kurset

Relaterede kurser

Konflikter opstår mellem mennesker

Der findes mange forskellige typer af konflikter, vi kan blive draget ind i på vores arbejdsplads og i vores privatliv. På jobbet kan de bl.a. opstå mellem medarbejder og leder, medarbejder og kunde, medarbejder og samarbejdspartner samt kollegaer imellem. Uanset hvor i organisationen, og i livet, du befinder dig, så vil god indsigt og de rette praktiske værktøjer til at forstå og løse konflikter være en stor fordel for dig. Derudover kan de rette tilgange og metoder til konfliktløsning være med til at udvikle relationer og organisationer på en konstruktiv måde. Dette kan bl.a. opnås igennem et kursus i konflikthåndtering.

Konflikttyper: eftertænksom mand ved arbejdsstationKonflikttyper: eftertænksom mand ved arbejdsstation
Kurser i konflikthåndtering: kursister ved bordKurser i konflikthåndtering: kursister ved bord

Hvad kan et kursus i konflikthåndtering gøre for din virksomhed?

De fleste kan være enige i, at konflikter så vidt muligt bør undgås. Udover at spare virksomheden for tid, ubehag, sygefravær og i værste fald opsigelser, så er der også mange andre fordele for både ledere og medarbejdere ved at tage et kursus i konflikthåndtering. Virksomhedens samlede effektivitet øges, når uoverensstemmelser ikke får lov at eskalere til konflikter, men i stedet løses på en positiv og konstruktiv måde.

Skræddersyede kurser i konflikthåndtering til din virksomhed

Er I flere i din afdeling eller virksomhed, som har behov for gode redskaber til konflikthåndtering, kan det være en fordel for jer at få skræddersyet et kursus i konflikthåndtering. På den måde sikrer I, at I har de samme begreber og den samme forståelse for, hvordan god og konstruktiv konflikthåndtering skal implementeres i netop jeres organisation.

Med et skræddersyet kursus i konflikthåndtering med TACK som underviser, får I et forløb, hvor der er fokus på netop jeres behov og de specifikke udfordringer, I står overfor i hverdagen. Vores kursusvejledere sidder klar til uforpligtende at rådgive jer om mulighederne for et firmatilpasset forløb i konflikthåndtering. Ønsker du en snak om jeres muligheder, så ring til os på tlf. 70 10 12 01.

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.