Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Føler du dig rustet til at lede de kommende generationer? Dygtige og engagerede medarbejdere, men illoyale over for deres arbejdsgiver – det er den virkelighed mange virksomheder står over for i dag, når de ansætter unge mennesker fra de kommende generationer. Ligesom sidste år, nærmer vi os en million jobskifte i Danmark, hvilket stiller store krav til vores rekruttering, onboarding og fastholdelse af medarbejdere.
I denne episode af TACK TALKS går adm. direktør Jens Dalgaard i dybden med den kommende generations værdier og krav til arbejdspladsen og får samtidig understreget vigtigheden af effektiv onboarding, når medarbejderne har nemt ved at sige op og søge et nyt job.
De danske medarbejdere tager et stort ansvar for deres job, de er gode til at motivere sig selv og de stiller samtidig store krav til deres arbejdsplads. De er dygtige og kollegiale, men samtidig kyniske og ikke særlig loyale. Og netop det, kommer til at stille store krav til vores ledelse. Derfor tror Jens, at de gamle ledelsesdyder med at være tæt på, opføre sig ordentligt og arbejde med den enkeltes motivation vil betyde meget for fastholdelse af medarbejdere fremadrettet.
Mange vil nemlig, ifølge Jens Dalgaard, fremover vælge job ud fra den chef man ønsker at have. Ledelse bliver dermed en stor faktor i forbindelse med at kunne fastholde den kommende generation i deres job i længere tid.
Den kommende generation har et behov for forandring i deres job og et stort ønske om fleksibilitet. Vi kommer til at se mange forskellige typer af ansættelsesforhold, så der er plads til andet end arbejde. Som leder er det derfor vigtigt med en god dialog med sine medarbejdere – man skal gøre det, de søger, muligt.
Som virksomhed skal man fremover i langt højere grad skræddersy jobs for at tiltrække og fastholde dygtige mennesker. Man skal have en ekstrem stærk onboarding, da hyppige jobskifte kræver, at medarbejderne hurtigere leverer værdi i deres job end tidligere. Det passer dog rigtig godt med den kommende generations medarbejdere, der gerne vil levere og tilføre værdi til fællesskabet hurtigt. Hvis de kan se, at de ikke producerer eller leverer, så går de trætte og er hurtige til at opgive og finde nyt.
Det første en kommende medarbejder forholder sig til er brandet, virksomheden og produktet. Derefter er det virksomhedens størrelse, position på markedet og hvordan er de organiseret.
De kommende generationer søger en leder, der har en hovedrolle, de gerne vil efterligne. Virksomheden vurderes på ledelsens ordentlighed; man skal behandle leverandører, medarbejdere og miljøet ordentligt. Man skal levere kvalitet. Man skal tale pænt, man skal overholde aftaler og man skal leve op til den lovede kvalitet.
Elementer som feedback og anerkendelse vil veje tungere end goder som frugtordning og fitnessabonnement. De kommende generationer kræver her-og-nu ledelse fra tilgængelige ledere med overskud.
Til sidst anbefaler Jens Dalgaard, at man har en positiv tilgang til de kommende generationer og at man er nysgerrig på dem. De er nemlig hurtigere arbejdsparate og ønsker faglige udfordringer.