Dine kompetencer bør matche behovet hos dine medarbejdere
Ifølge en undersøgelse omkring ledelse udført af TACK International svarer respondenterne, at de stoler på deres leder, noget der ellers går imod en makro-trend med stigende mistillid til eksempelvis medier, politikere og banksektoren.
Yderligere konstaterer hele 83 procent af de adspurgte, at de betragter deres leder som en støtte i deres arbejde og 67 procent betragter dem som en inspiration. Alt i alt tyder det altså på, at der er glæde ved ledernes nuværende kompetencer på visse områder, men dette understreger dog stadig behovet for kontinuerligt at sikre at ledernes strategiske og menneskelige lederkompetencer er i tråd med de krav der er repræsenteret blandt medarbejderstaben. Udvikling af ledere bør derfor være højt prioriteret i enhver virksomheds strategi.
Ledelse er altså noget der bør være i fokus på ad hoc basis i alle organisationer, for at sikre udvikling og opdagelse af ledelsestalenter internt i virksomheden. Dette kan gøre sig gældende for både erfarne ledere og uprøvede der er sat overfor den udfordrende opgave at påtage sig netop denne rolle.
Konkrete værktøjer skal sikre et højt niveau i hele virksomheden
Undersøgelsen Global Management Insights, udarbejdet af TACK, beskriver et konstant behov for at sikre at ledelsens kompetencer er opdaterede og i tråd med det der efterspørges fra medarbejderne.
Undersøgelsen viser nemlig at de forskellige generationer der er aktive på arbejdsmarkedet alle repræsenterer forskellige behov og krav til, hvordan de skal ledes for at sikre produktive arbejdsprocesser. Det er derfor vigtigt at sikre, at selv erfarne og garvede ledere fortsat arbejder produktivt med deres medarbejdere, gennem opdaterede og konkrete værktøjer indenfor ledelse. Et lederkursus booster derfor ikke blot lederens personlige styrker, men også medarbejdernes og virksomhedens fælles niveau.