Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Det burde være enhver leders drøm, men er desværre en af de allersværeste ledelsesdiscipliner. Det er en handling, der frigiver tid og energi, skaber mere engagerede medarbejdere og sikrer fremdrift, men rigtig mange ledere undgår den: Uddelegering af opgaver.
I en ledende stilling vil du være i berøring med mange opgaver og som tiden går vil du få mere og mere på din tallerken. Derfor er det vigtigt, at du løbende forholder dig til de opgaver, du sidder med og overvejer, hvad andre kan løse, så du sikrer, at din tid bliver brugt rigtigt.
Det kræver den rette prioritering og er ikke altid det letteste, men jeg vil i denne artikel give dig nogle konkrete værktøjer til, hvordan du får styr på uddelegering af opgaver.
Udover din egen effektivitet og tidsbesparelse ved at uddelegere opgaver, hvilket i sig selv er grund nok til at komme i gang, er der mere guld at hente. Uddelegeringen af opgaverne gavner både organisationen og medarbejderne. De andre fordele er:
Det kan virke ulogisk, at mange ledere undgår eller har svært ved at give opgaver videre, når gevinsten er så indlysende. Årsagerne er både talrige og ærgerlige. Talrige fordi alle mennesker er forskellige og ærgerlige, fordi det ofte er meget personlige og ikke professionelle grunde, der afholder ledere fra at uddelegere. Undersøgelser viser nemlig, at uddelegering til tider kan få de knap så pæne sider frem i lederne.
Følgende elementer spiller ofte ind:
Det er egoistisk og skidt for virksomheden, når ledernes personlige stopklodser står i vejen for virksomhedens fremdrift. Lederens opgave er at sørge for, at virksomheden og den pågældendes ansvarsområder, blomstrer så meget som muligt.
En god huskeregel er, at du skal uddelegere alt det som andre kan løse bedre, hurtigere eller med større værdi og hvor du tydeligt kan definere mål og forventninger til opgaven. Behold derfor de opgaver, der kræver din særlige indsigt som leder.
Når du uddelegerer en opgave, er det vigtigt at afsætte opgaven på forsvarlig vis, for du overdrager ikke kun en af “dine” opgaver. Din medarbejder modtager også en stor del af ansvaret for opgaven og har derfor både behov for og krav på at blive sat ordentligt ind i opgaven. Det nytter ikke noget bare at dumpe den på medarbejderens bord og efterfølgende gå i flyverskjul og krydse fingre.
Hvis en opgave skal uddelegeres forsvarligt, må du give dig tid til det, så du sikrer, at din medarbejder forstår opgaven, at medarbejderen tager ansvar for opgaven, og at I har en fælles forståelse for, hvornår opgaven er løst.
Brug disse 5 trin:
En succesfuld uddelegering af en opgave er en proces, som du kan lære, og hvis du vil dykke ned i selve opgaveoverleveringen, kan du bruge denne model, for at sikre det optimale resultat.
Modellen viser hvordan din opgave skal overleveres ved først at introducere medarbejderen for opgaven, vise hvordan den løses, løse den i samarbejde og til sidst ender ud i, at opgaven er medarbejderens ansvar.
…at uddelegering ikke kun handler om effektivitet og tid – det handler om tillid, udvikling og relationer. Når vi som ledere tør give ansvar fra os, viser vi ikke bare tillid til vores medarbejdere – vi giver dem muligheden for at vokse, udfolde sig og tage ejerskab. En god leder ved, at motivationen og engagementet blomstrer, når mennesker bliver set, hørt og betroet opgaver, der udfordrer og udvikler. Det kræver mod at give slip, men det belønnes med stærkere teams og en sundere kultur.
God uddelegering er en ledelsesdisciplin, der både skaber fremdrift og trivsel.
Uddelegering af opgaver og andre ledelsesdiscipliner kan være svære. Har du behov for at få værktøjer til, hvordan du tackler dit job som leder og effektivt får uddelegeret de rigtige opgaver til de rigtige mennesker, er der hjælp at hente på kurset Motivational Leadership.
Jeg håber, at værktøjerne vil frigøre flere ressourcer til dig som leder og bidrage positivt både til din egen effektivitet, virksomhedens drift og udviklingen af dine medarbejdere.
Hvilken opgave vil du uddelegere i morgen?
At uddelegere betyder at give ansvar og opgaver videre for at frigive tid og udvikle medarbejdere.
Opgaver der ikke skal uddelegeres, er opgaver der fx involverer fortrolige oplysninger en medarbejders kollegaer.
En leders fornemmeste opgave er at sætte retning, motivere og skabe resultater gennem andre.
Det er typisk ledere der delegerer opgaver, men i princippet kan alle med opgaver delegere dem, hvis det er afstemt med deres leder.
En leders opgaver består bl.a. i at udvikle teamet, sætte mål, skabe struktur og sikre fremdrift.