Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Udfordringer med at prioritere sin tid og sine projekter er en situation, de fleste kan nikke genkendende til. Dette er bestemt ingen undtagelse for produktchefen, der ofte har rigeligt at se til, og hvis prioritering af tid og projekter ofte har en synlig effekt på virksomhedens bundlinje. Derfor er der meget for produktchefer at hente ved god opgaveprioritering og –forståelse.
Til de daglige opgaver er ABCD-prioriteringsværktøjet som oftest fornuftigt og tilstrækkeligt for produktchefen, men når det kommer til projekter som nye produkter, kampagner, launches, re-launches mv., er der brug for et mere langsigtet prioriteringsværktøj.
Her anbefales det, at ideer og forslag til nye projekter og produkter måles ud fra to parametre: Profitabilitet af projektet samt ressourcebehovet. Dette kan fx gøres i et Excel-ark, hvor modellen kan udbygges med en række kriterier for de to parametre. Når alle ideer er ratet, kan de sættes ind i en figur ud fra deres værdi på de forskellige parametre:
Når du opdeler dine projekter ud fra profitabilitet samt hvor mange ressourcer, du vil skulle investere, får du et klarere billede af, hvordan du bør prioritere din tid og dine projekter i den kommende tid, og derudover kan det også bruges som afsæt til en god dialog med de andre interessenter i virksomheden.
God planlægning og prioritering er afgørende for den moderne produktchef. Ved at bruge ovennævnte model får du et visuelt billede af din situation. Dette står i skarp kontrast til, at mange produktchefer desværre havner i en situation, hvor de hopper fra projekt til projekt, alt efter hvem der kom først, eller hvem der råber højest. Ved at bruge værktøjet sikrer du dig, at der også tages strategiske hensyn, når tiden planlægges og opgaverne prioriteres, hvilket vil hjælpe til at sikre din egen og din virksomheds succes.