Hent vores kursuskalender

Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.

Kurven

Den perfekte PA

Jens Dalgaard, Adm. direktør hos TACK International
3 min.
04.09.2019

Sekretærfunktionens vigtige rolle i organisationen er blevet tydeliggjort og konkretiseret i nyere tid. Ikke alene er vi gået over til at kalde funktionen for personlig assistent, eller PA, væk er også opfattelsen af PA’en, der udelukkende tager telefoner og styrer kalendere. Den nye æra for PA’er kræver ikke ”bare” traditionelle blæksprutter; den kræver multidisciplinære individer, der mestrer et hav af forskellige roller afhængig af organisationens behov. 

Her er vores bud på de mange forskellige kasketter, det kan være nødvendigt for den personlige assistent at tage på.

Vil du styrke din rolle som PA? Læs mere om TACKs koordinatoruddannelse her.


1. Skyggen

Den første definerede rolle er skyggen, som er udtryk for, at vedkommende ubemærket følger med i alt, overalt. Skyggen gør ikke noget særligt væsen af sig, men følger hele tiden med og holder sig ad den vej opdateret om relevante forhold. Skyggen kan ligeledes altid træde til og assistere, hvis der skulle være behov for det, og den formår at gøre dette fra sin helt anonyme position, hvor man aldrig lægger mærke til den. Skyggen er altid opdateret på kalenderaktiviteter og er typisk den, som mærker stemningen og vurderer, hvilken type support der er behov for i situationen.


2. Tjeneren

Den anden rolle minder i højere grad om den traditionelle forståelse af sekretærfunktionen: Tjeneren der har regningen med, når vi beder om den. Det kan lyde negativt, hvis tankerne bliver henledt på en person, der hopper og danser til gavn for andre, og nogle mennesker vil sikkert også opfatte det sådan, men i virkeligheden skal det forstås som om, at PA’en har et særligt ansvar for at bevare det kølige overblik med henblik på at kunne hjælpe til på nøjagtigt den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede artikler

3. Gatekeeperen

Den tredje rolle er gatekeeperen, som bevogter en række kommunikationskanaler. Dette kræver, at man høfligt, nænsomt og effektivt screener henvendelser og afviser ”ubudne gæster”. Gatekeeperen skal dermed analysere både personen og motivet for henvendelsen for at sikre, at der er tilstrækkelig substans og relevans til, at henvendelsen kan sendes videre i systemet.

 

4. Timemanageren

Hernæst kommer timemanageren, der altid har det fulde overblik over hvad, hvornår og hvor det sker. Timemanageren planlægger altid ud fra realistiske parametre for at sikre, at alle aftaler kan overholdes, og de vil desuden oftest varsle forestående, vigtige opgaver og udfordringer i god tid.


5. Diplomaten

Vi har også diplomaten, der holder sine omgivelser opdateret på, hvad man med sikkerhed ved, der sker eller vil ske og i tillæg indsamler den nødvendige viden om det, man ikke ved. Dette kan bl.a. være en stor hjælp ifm. med forberedelsen af møder, hvor informationen kan sikre et godt beslutningsgrundlag og være med til at sikre, at mødet glider lettere. Derudover kan vidensgrundlaget være med til at afhjælpe misforståelser og dermed også sikre de gode relationer. Af denne grund har mødet væsentlig højere chance for succes, og de involverede vil være mere positivt stemte, hvilket endvidere vil smitte af på mødedeltagernes gensidige relationer.

 

6. Arbejdshesten

Den sjette rolle er arbejdshesten, der søger at aflaste sin chef hvor end, det er muligt. Det vil typisk udmønte sig i basisopgaver, der ikke alene vil frigive tid til vigtigere arbejdsopgaver, men herigennem også være med til at afhjælpe stress. Det kan samtidig sikre momentum i forhold til overordnede opgaver, så organisationen møder alle de fastsatte deadlines.

 

Artiklen fortsættes herunder.

Relaterede podcasts

7. Bibliotekaren

Bibliotekaren er en anden yndet rolle, PA’en kan påtage sig. Bibliotekarerne husker alt: Hvad var det, vi gjorde sidste gang? Hvem brugte vi? Hvad var det, vi lærte af det? De ved således meget gennem deres hverv med at passe arkiverne, og det de ikke ved, finder de ud af.


8. Kunstneren

Den ottende og næstsidste rolle er kunstneren, der har overskuddet til at tænke nyt, kreativt og ud af boksen. De kan i denne sammenhæng ”forfine værket” med deres alternative perspektiver og idéer, og de kan samtidig udstille det, når det måtte give mening for dem selv og for andre.

 

9. Stedfortræderen

Den niende og sidste rolle, som PA’er kan påtage sig, er rollen som stedfortræder. Stedfortrædere holder altid skansen for alle, løser de forefaldne opgaver og prioriterer information. De skal således være i stand til at sortere og opdatere indkommende viden, når det måtte være nødvendigt – eksempelvis ved fravær eller lignende – og derved kunne supportere de fleste roller i organisationen; med visse fagspecifikke begrænsninger.

Som ovenstående understreger, handler det ikke kun om, hvilke opgaver, du udfører, men i høj grad også hvilken måde du arbejder på, hvis du vil have succes i rollen som PA.

af Jens Dalgaard

Adm. direktør hos TACK 

 

Relaterede kurser

Gratis rådgivningHvordan kan vi hjælpe dig?

Vores rådgivere og eksperter indenfor vejledning i kurser sidder klar til at hjælper med at finde de helt rigtige kurser og uddannelser for dig/jer – helt uforpligtende. Ring til os på tlf. 70101201 eller udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.