Kurven
Klik her og hent, så du får et overblik over alle vores kurser indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
Kurven
Hvordan skaber vi en kultur, hvor medarbejdere ikke blot udfører deres opgaver, men aktivt tager ansvar og bidrager til virksomhedens succes? I den nyeste episode af TACK TALKS dykker vi ned i begrebet Medarbejderskab – også kaldet Employeeship – sammen med TACKs adm. direktør Jens Dalgaard og undersøger, hvordan det kan styrke både medarbejdertrivsel, produktivitet og forretningsresultater.
Når medarbejdere selv tager et ansvar, så får man en langt stærkere virksomhedskultur. Medarbejdere, der engagerer sig aktivt i deres arbejde og i deres kollegers succes, bidrager nemlig til en mere positiv og produktiv arbejdsplads. Når det bliver naturligt at tænke: ”Hvordan kan jeg hjælpe mine kolleger og forbedre virksomheden?”, skabes en kultur, hvor initiativ og samarbejde er i centrum.
Mange virksomheder lægger ansvaret for succes på lederens skuldre, men sandheden er, at medarbejderne spiller en lige så vigtig og afgørende rolle. Medarbejderskab handler om at tage ejerskab over sit arbejde, være engageret og bidrage til fællesskabet – ikke kun for virksomhedens skyld, men også for sin egen udvikling og trivsel.
Jens fortæller, at medarbejderskab kan opdeles i ni hovedelementer:
Virksomheder, der arbejder aktivt med medarbejderskab, ser resultaterne tydeligt: Lavere sygefravær, øget trivsel og en stærkere virksomhedskultur.
Selvom medarbejderskab handler om, at medarbejdere tager ansvar, er det en myte, at det udelukkende er deres opgave. Ledere spiller stadig en afgørende rolle i at skabe rammerne for en kultur, hvor ansvarsfølelse og engagement kan udvikle sig.
For at fremme medarbejderskab kan ledere:
Medarbejderskab er ikke et individuelt ansvar – det er et fælles projekt, hvor både ledere og medarbejdere spiller en aktiv rolle. Når alle i organisationen arbejder mod samme mål, skabes en kultur præget af engagement, samarbejde og ansvarsfølelse.
Lyt også til podcast-episoden "Det intelligente mellemrum" og om, hvordan stilhed kan styrke samarbejdet.